داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

انواع سلولهای خونی در حشرات

جمعه, ۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۱ ق.ظ

هفت نوع شایع هموسیت ها در حشرات: پروهموسیت ها ، پلاسموسیت ها ، گرانولوسیت ها ، اسفرولوسیت ها ، آدیپوهموسیت ها ، انوسیتوئیدها و کوآگولاسیت ها می باشند.بیشتر حشرات از نوع پلاسموسیت ، گرانولوسیت و پروهموسیتی هستند. هشت دسته از گروه هموسیت ها توسط  Lackieوهمکارانش شناخته شد که شامل پروهموسیت ها، پلاسماتوسیت ها ، گرانولی ها ، کواگولوسیت ها ، سلولهای کریستالی ، کروی ، انوسیتوئیدها و ترومبوسیتوئیدها می شوند، بیشتر حشرات هر هشت گروه را ندارند کاربرد آنتی بادی های تک کلنی MAbs برای شناسایی هموسیت ها ابزار مفیدی می باشد.

 پروهموسیت ها: سلولهای مفیدی هستند که برخی انواع دیگر از آنها حاصل می شوند. اینها تقسیم شده و به پلاسموسیت ها متمایز می شوند و سبب ایجاد گرانولوسیت ها می شوند و حتی اسپرولوسیت ها . شواهدی مبنی بر این الگوی تغییر وجود دارد ولی برخی منابع اولیه آنها چندان جامع نمی باشد. پروهموسیت ها گرد و به ابعاد 6 تا 13 میکرون با هسته بزرگ هستند و با لکه Wright لکه دار می شوند و هسته ممکن است به سادگی مجزا نشود. حاوی ریبوزوم و میتوکندری هستند متحرک بوده ودر فاگوسیتوز شرکت ندارند. عملکرد اولیه هموسیت ها ، تقسیم شدن و ایجاد هموسیت های جدید می باشد.

پلاسماتوسیت ها: سلولهای پلی مورفیک کوچک و بزرگ بین 40 تا 50 میکرون ، گرانولی و شکل دوکی و گرد دارند ولی شکل خود را به حالت خشک شده بر اسلاید از دست می دهند ممکن است دو هسته ای باشند پلاسماتوسیت های جوان با پروهموسیت ها ترکیب می شوندحاوی آنزیم های لیزوزمی بوده و بیشمارترین سلول گردشی خون هستند گرانوسیت ها: اندازه متغییر داشته و تا بیش از45 میکرون می باشند گرانولها ، گلیکوپروتئین ها و موکوپلی ساکاریدها هستند و از پلاسماتوسیت ها ایجاد می شوند عملکرد دقیق آنها معلوم نیست.

 اسفرولوکوسیت ها: نیز سلولهای گرد بین 25 میکرون می باشند و ممکن است در عمل فاگوسیتوز نقش داشته باشند.

 انوسیتوئیدها: ممکن است به شکل کروی یا بیضی ،کوچک یا بزرگ و حاوی قطرات لیپیدی و حتی دو هسته ای باشند اما لخته شدن همولنف را سبب نمی شوند.

کواگولوسیت ها: هموسیت های هیالینی نیز نامیده می شوند و در طی چند ثانیه پس از جراحت پاره می شوند پس از گرفتن نمونه همولنف حشره فرآیند لخته شدن بررسی می شود. سلولها حاوی گرانول هستند و گاهی شفاف هستند(به نام هیالینی). همولنف برخی حشرات حاوی کوآگولات نمی باشد همولنف زنبورعسل کواگولات ندارد (گونه Apis mellifera ) سلولهای کریستالی حاوی کریستال های پروفنل اکسیداز می باشد. ترومبوسیتوئیدها نیز از روی لارو Calliphora erythrocephala بررسی شده است و در شفابخشی زخم و کپسولی شدن نقش دارد ، اندازه گرانولوسیت ها در محیط کشت بزرگتر از نوع همولنف تازه آن می باشد هماتوسیت ها نیز از نظر کشت بافتی و سلولی به سادگی جداسازی می شوند که رگه های سلولی فراوانی ایجاد شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۰۴
رضا نوائی بناب

نظرات  (۱)

عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">