داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

شپشک آرد آلود مو

شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۴۵ ب.ظ

           Pseudococcus vitis

بدن شپشک ماده تخم مرغی، به رنگ کرمی روشن و از رنگ سفید رنگی پوشیده شده و بهمین جهت به آن شپشک آرد آلود گفته می شود. در طرفین بدن حشره 17 جفت رشته های کوتاه سفید رنگ مومی که ضخامت ان در قاعده نسبتا زیادتر استقرار دارند. طول این رشته ها تقریبا مساوی باستثنای یک جفت رشته دمیکه طویل تر و برابر یک چهارم طول بدن حشره است. طول ماده به حدود 5/5 میلیمتر و عرض آن 3 میلیمتر می‌رسد تخم حشره کشیده و به رنگ زرد کرمی روشن است.بدن حشره بند بند و با وجود ترشحات سفید مومی بند ها بطور وضوح دیده می شوند. حشره ماده درطول زندگی سه مرحله پورگی را طی می کند ودر این مدت پا ها و شاخک ها تا مرحله بلوغ حفظ می گردند. شاخک ها هفت مفصلی که بند دوم و سومی با هم مساوی هستند. حشره نر این شپشک به رنگ زرد لیمویی و دارای یک جفت بال سفید می باشد که شکل بال تقریبا مدور است.

زیست شناسی

این شپشک در نواحی گرم و در گلخانه‌ها زمستان را بصورت تمام مراحل مختلف زندگی از قبیل تخم، پوره وحشره بالغ به سر میبرد ونشو و نمایآن به هیچ وجه متوقف نمی شود و فقط موقعی که درجه حرارت پایین می افتد مختصر وقفه ای در رشد آن بوجود می آید. پوره ها و حشره کامل این شپشک زمستان درزمستان در زیر پوست وتنه شاخه ها ی مورد اطراف طوقه دیده می شود.این شپشک برخلاف شپشک سپردار همیشه متحرک است و حشره ماده فقط در موقع تخم ریزی بی حرکت مانده و تخم های خود را در لابه لای رشته های مومی زیر بدنش قرار می دهد. تخم گذاری تا چند هفته طول می کشد وهر حشره ماده حدود 1000 تخم می گذارد. پوره هایی که از تخم خارج می شوند به قسمت های مختلف گیاه رفته و غالبا تعدادزیادیازآنهادریک نقطه جمع شده و مواد مومی از خود ترشح می کنند. تعداد نسل این حشره در مناطق ساحلی 4 تا 6 و در مناطق کوهستانی 3 تا 4 نسل در سال دارند. 

مبارزه

کنترل بیولوژیکی: این حشره دارای دشمنان طبیعی زیادی می باشد وسرسختانه آنراکنترل می کنند. یکی از شکار گر های این شپشک کفشدوزک Scymnus quadrimaculatus است. 

کنترل شیمیایی: باآنکه سموم مختلفی علیه این حشره توصیه می شود ولی متاسفانه تاثیر آنها کم وچند روز بعد از سمپاشی تحرک و فعالیت آفت مجددا شروع می شود. در صورت لزوم استفاده از سموم فسفره مانند گوزاتیون و یا سوپر اسید علیه این آفت موثر هستند. ودر یک سم پاشی با گوزاتیون 20% به نسبت 5/2 در هزار تلفات قابل ملاحظه ای را روی آفت مشاهده می کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۶
رضا نوائی بناب

نظرات  (۲)

ممنون آقای دکتر از مطالب مفیدتون .مابرای این آفت باهمکاری جهاد شهرستان ازانسکتاریوم کفشذوزک کریپتولموس خریداری ودرباغات آلوده رهاسازی کردیم ولی نتیجه ای مشاهده نکردیم. درمورد کنترل شیمیایی سموم مختلف  را بادوزهای مختلف وترکیب باهم ،هم همراه سمپاشی زمستانه استفاده کردیم  ولی باز نتیجه خوبی مشاهده نشد. البته مادرپی روش های دیگر هم هستیم وتوصیه های اشاره شده در متن بالا راهم اجرامیکنیم ممنون به خاطرراهنماییهایتان .

                                                                                                  باتشکر اعظمی

 

 

 

 

با سلام..کنترل شپشک آرد آلود  مو کار مشکلی نیست. فقط کافی است، تا زمان خروج اکثر نوزادان را از کیسه تخم مشخص نمایید. با یک محلول پاشی وتکرار آن 5 روز بعد کافی است تا خسارن کنترل شود. کفشدوزک کریپتولموس در گرما فعال نیست و در پای درختان انگور پناه می گیرد. د رضمن مورچه در باغ مانع فعالیت لاروهای کفشدوزک می شود. پس ابتدا باید با مورچه مبارزه شود بعد کفشدوزک رها شود. در صورت رهاسازی لارو سن سه کفشدوزک اثر بخش تر است.
سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">