داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

انواع واکنش های تابعی

پنجشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۱۴ ب.ظ

هولینگ (1961، 1965) چهار نوع واکنش تابعی را توصیف کرد:

1- واکنش تابعی نوع اول

    در واکنش تابعی نوع اول با افزایش تراکم میزبان، تعداد میزبان­های مورد حمله تا رسیدن به یک مقدار حداکثر بصورت خطی افزایش می­یابد و سپس ثابت می­ماند. در این حالت درصد میزبان­های مورد حمله تا یک مرحله ثابت بوده (مستقل از تراکم) و سپس کاهش می­یابد. زمان دست­یابی در این نوع واکنش برابر صفر و کارایی تجسس یعنی نسبت افراد مورد حمله قرار گرفته به افزایش میزبان (Na/Nt) ثابت است. این نوع واکنش تابعی به طور عمده در بی­مهرگان آبزی که از پلانکتون­های اطراف خود تغذیه می­کنند مشاهده می­شود.

2- واکنش تابعی نوع دوم

    در واکنش تابعی نوع دوم با افزایش تراکم میزبان، تعداد میزبان­های مورد حمله افزایش می­یابد، ولی این افزایش بصورت خطی نبوده و بتدریج از شیب منحنی کاسته می­شود تا به یک مقدار ثابت برسد. در این حالت، نسبت میزبان­های مورد حمله به­تدریج کاهش می­یابد (وابسته به عکس تراکم). شکارگر یا پارازیتوئید در تراکم­های پایین طعمه یا میزبان بیشترین وقت خود را صرف جستجو می­کند در حالی­که در تراکم­های بالا بیشترین وقت شکارگر یا پارازیتوئید صرف گرفتن، خوردن یا پارازیته کردن آن­ها می­شود. این نوع واکنش تابعی عمدتا در بندپایان شکارچی و پارازیتوئیدها مشاهده می­شود.

3- واکنش تابعی نوع سوم

    این نوع واکنش تابعی در بخشی از منحنی خود وابسته به تراکم میزبان بوده و با افزایش تراکم میزبان درصد میزبان های مورد حمله قرار گرفته تا حدی افزایش یافته و سپس کاهش می­یابد. شکل منحنی تعداد در این نوع واکنش تابعی به صورت سیگموئیدی (S شکل) می­باشد. هولینگ اظهار داشت که این نوع واکنش در مهره داران شکارگر دیده می­شود، ولی امروزه ثابت شده است که هر دو نوع واکنش تابعی دوم و سوم در هر دو گروه مهره داران و بی مهرگان مشاهده می­شود. هم­چنین علاوه بر یادگیری، تمرکز جستجو در مناطق پرتراکم طعمه به ایجاد چنین واکنش منجر می­شود. شکارگرها و پارازیتوئیدهایی که واکنش تابعی نوع سوم را نشان می­دهند تا حدودی قادر به تنظیم جمعیت­های میزبان­های خود می­باشند. 

4- واکنش تابعی نوع چهارم

    در این نوع واکنش با افزایش تراکم میزبان، تعداد میزبان مورد حمله قرارگرفته پس از رسیدن به یک حداکثر، دوباره کاهش می­یابد. منحنی این نوع واکنش گنبدی شکل است. در واقع این نوع واکنش شبیه واکنش تابعی نوع دوم می­باشد با این تفاوت­که در تراکم­ های بالا در عمل شکارگر اختلال به­ وجود می­آید.

    سابلیز در سال 1992 یک نوع واکنش تابعی نوع پنجم را نیز توصیف کرد که حدواسط واکنش تابعی نوع اول و دوم می­باشد. این نوع تغذیه در برخی کنه ­های شکارگر دیده شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۱
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">