داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۱۲ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

برای دریافت به لینک زیر مراجعه کنید.

http://s5.picofile.com/file/8143044026/entomology.pdf.html


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۳ ، ۱۸:۴۰
رضا نوائی بناب

اندام اصلی دستگاه گردش خون کلی در حشرات نوعی رگ لوله ای می باشدکه درست در زیر دیواره جسم نخاعی واقع شده است که در امتداد طول بدن حشره می باشد.خون نیز معمولاً همولنف نامیده می شود که وارد بخش شکمی (قلب) از طریق منفذ دهانه ای جفتی می گردد و از بخش سینه ای به سمت جلوتر بدن پمپ می شود(منفذ آئورتی). آئورت نیزدر برخی از حشرات انشعاباتی ارسال می کند که لوله ای ساده با منفذ انتهایی در سر می باشد.موج انقباضی معمولاً از بخش قدامی شروع و به بخش عقبی می رود.ضربان قلب نیز میوژنی می باشد ولی از طریق ورودی عصبی و ترشحات عصبی اصلاح می شوداندام های فرعی ضربانی یا نبض ها نیز در پایه این سیستم ها واقعند نظیر گیرنده ها ، پاها و بالها که سبب بهبود جریان گردش خون به این بخش های ضمیمه می شوند،همولنف اکسیژن را منتقل نمی کند اما درانتقال مواد تغذیه ای و هورمون ها ودفع مواد زاید مهم می باشدودر حرکت حلزون ها نیز نقش دارد وبه عنوان یک نیروی هیدرواستاتیکی در عملکرد اندام ها وبافت های بدن نقش دارد هموسیت ها نیز سلول های آزادزی در همولنف هستند که تغییرپذیری خاصی در ساختار و عملکرد در حشرات مختلف دارند. کوآگوسیت ها لخته شدن همولنف در اثر زخم را آغاز می کنندهمولنف در برخی از حشرات لخته نمی شود، این خون حاوی غلظت های بالای آمینو اسیدها ، تری هالوز دی ساکاریدی و بسیاری مواد شیمیایی می باشد که اغلب از مکان سنتز به مکان کاربردی انتقال می یابد.PH همولنف بسیار اسیدی می باشد اما در دامنه کوچکی از حشرات متغییر می باشد بر مبنای برخی مطالعات لارو به نظر می رسد که حشرات باعث تنظیم PH همولنف از طریق ترشح معادل های اسیدی یا بازی در شکم و ترشح از طریق سیتم کلیوی می شوند وبا افزایش تهویه و بازدمی کنترل محتوی دی اکسید کربن همولنف را انجام می دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۳ ، ۰۰:۱۲
رضا نوائی بناب

هفت نوع شایع هموسیت ها در حشرات: پروهموسیت ها ، پلاسموسیت ها ، گرانولوسیت ها ، اسفرولوسیت ها ، آدیپوهموسیت ها ، انوسیتوئیدها و کوآگولاسیت ها می باشند.بیشتر حشرات از نوع پلاسموسیت ، گرانولوسیت و پروهموسیتی هستند. هشت دسته از گروه هموسیت ها توسط  Lackieوهمکارانش شناخته شد که شامل پروهموسیت ها، پلاسماتوسیت ها ، گرانولی ها ، کواگولوسیت ها ، سلولهای کریستالی ، کروی ، انوسیتوئیدها و ترومبوسیتوئیدها می شوند، بیشتر حشرات هر هشت گروه را ندارند کاربرد آنتی بادی های تک کلنی MAbs برای شناسایی هموسیت ها ابزار مفیدی می باشد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۳ ، ۰۰:۱۱
رضا نوائی بناب

 Acythopeus curvirostris                          (Coleoptera:Curculionidae)

                                   Syn : Baris granulipennis   

مناطق انتشار

این آفت درایران ازاصفهان، اهواز، کرمان، شیرازو درسایرکشورها از مصر، اردن ، سوریه و ترکیه گزارش شده است.

گیاهان میزبان

 به تعداد زیادی ازکدوییان از جمله خربزه، خیار، طالبی ، هندوانه وکدو حمله می کند وبین آنها گونه های شاداب تررا بیشتر ترجیح می دهد.میزبان وحشی آن هندوانه ی  ابوجهل است که درزمین های آهکی و کویری می روید.

شکل شناسی

حشره کامل: به رنگ سیاه و به طول 5-4 میلی متر، بدن دارای نقاط فرورفته می باشد. شاخکها زانویی ومتشکل از 11 بند که 4 بند آخر آن به شکل دوک کاملا فشرده  و ماسو را تشکیل می دهد. طول خرطوم نر وماده یکسان، بالپوشها هرکدام دارای 11عدد استری بوده واستریها درقسمت انتهایی بالپوشها نامشخص می باشند، ماده ها بزرگتر از نرها و در نرها محل اتصال شاخک به خرطوم در اغلب موارد نزدیک به چشم است وازاین صفت جهت تفکیک نروماده استفاده میکنند.

تخم: بیضی شکل، حداکثر یک میلیمتر، ابتدا سبز وبا رشد جنین به رنگ کرمی پررنگ درمی آید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۳ ، ۲۳:۴۸
رضا نوائی بناب

           Epilachna chrysomelina Eng: melon ladybird beetle                                                 

درتمام مناطق جالیزکاری دیده شده و اکثرا ًهمراه با عروسک خربزه مشاهده میشود.لاروهای این آفت برخلاف سایرکفشدوزک ها که شکارگرند ، ازبرگ اکثرگیاهان جالیز تغذیه می کنند وبرگ را کاملا ً به شکل مشبک وتوری درمی آورند.

مناطق انتشار انتشارجهانی داشته ودرکشورهای مدیترانه ای و دریای سیاه ، درکشورهای شمال آفریقا وشوروی سابق مشاهده میشود. درایران دراستانهای بلوچستان،هرمزگان، اصفهان، رشت وایلام گزارش شده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۳ ، ۲۳:۴۴
رضا نوائی بناب

Aulacophora foveicollis                        ( (Coleoptera:Chrysomelidae

Syn : (Raphidopalpa foveicollis)                                 Eng :Red melon beetle

                                   Allocophora foveicollis            beetle Red pumpkin

 

مناطق انتشارعروسک خربزه درتمام کشورهای حوزه مدیترانه، پرتقال، جنوب شوروی سابق، شما ل آفریقا، یونان وترکیه گزارش شده است. درایران نیزتا کنون از استا نهای تهرا ن، فارس، کرمانشاه، سمنان و اصفهان جمع آ وری  وگزا رش شده است.

گیاهان میزبان این  حشره  خیار، طا لبی، هندوانه و کدو را نسبت به بقیه ترجیح می دهد. به علاوه  از مزارع گوجه فرنگی، ذرت و شبدرهم جمع آ وری شده است. این حشره همراه با حشرا ت کامل ولاروهای گونه ای متعلق به جنس Epilachna   روی جا لیزمشاهده می شود وزارعین آ نرا با کفشدوزک خربزه اشتباه می گیرند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۳ ، ۲۳:۴۰
رضا نوائی بناب

 Agriotes lineatus                                      (Coleoptera: Elateridae)

شکل شناسی

حشرات کامل به طول 10-7 میلیمتر و به عرض 3 میلیمترمی باشند. بدن کشیده ، مسطح وبا رنگ عمومی قهوه ای است که دو طرف  بالپوشها با یکدیگرموازی هستند. انتهای بدن کمی باریک می باشد. شاخک ها اره ای بوده ، روی بالپوشها نقاطی به صورت خطوط موازی وجود دارد. ازمشخصات رفتاری عمده این حشرات این است که چنانچه به پشت بیافتند، به وسیله یک جهش نا گهانی وصدا دارخود را به وضع عادی قرارمی دهند. به همین دلیل به آنها سوسکهای تق زنک ( ‌Click beetle ‍) می گویند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۳ ، ۲۳:۳۸
رضا نوائی بناب

 ( (Coleoptera :Elateridae)                               ( Wireworm

خانواده Elateridae یکی از خانواده های بزرگ  درراسته سخت بالپوشان که حدود 9000گونه شناخته شده دارند. غیر از خانواده فوق گونه های  Alleculidaeنیز در خاک از گیاهان غده ای وریشه گیاهان زراعی تغذیه می نمایند ولی  تنوع خانواده  Elateridae به ویژه جنس  Agriotesاز همه بیشتر است واز این میان گونه های  Agriotes lineatus ، A.elongatus ، A.meticulosus  از همه بیشتر اهمیت دارند ولی گونه های دیگری از این جنس ونیز جنس های دیگری از این خانواده نیز در مزارع  سیب زمینی مشاهده شده اند از جمله Melanotus fuciceps و Cardiophorus vestigialis  را می توان نام برد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۳ ، ۲۳:۳۴
رضا نوائی بناب

Gnatosoma: بخش های دهانی، کلیسرها وپالپ ها را شامل می شود. دهان توسط پالپ ها و کلیسرها پوشانده شده است. قسمت پشتی گناتوزوما توسط یک بخشی به نام تکتوم یا اپیستوم پوشانده شده است. به عبارت دیگر بخش پشتی گناتوزوما را تکتوم می گویند.

کلیسرها:

سه بندی بوده به تعداد دوعدد می باشد.

 بند دوم آنرا به نام بند ثابت یا fixed digit و بند سوم را به نام بند متحرک یا movable digit می گویند بند های ثابت و متحرک دارای دندانه هایی می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۳ ، ۲۳:۲۶
رضا نوائی بناب

کنه­ های خانواده فیتوزئیده (Phytoseiidae) از راسته میان استیگمایان (Mesostigmata) جانورانی هستند کوچک (٢٠٠ تا ۵٠٠ میکرون) وغالبا شکارگرند. درطی پنجاه سال اخیربه خاطراینکه پاره­ای از گونه­های این خانواده درکنترل بیولوژیک برخی ازآفات نباتی مانند کنه­های گیاهخوار و حشرات ریز نقش دارند مورد توجه خاص قرارگرفته­ اند. ازطرفی رفتارواکولوژی پیچیده آنها باعث شده که جلب توجه نمایند. برخی گونه های فیتوزئید دوره رشد ونمو خود را طی مدت کوتاهی حدود ۴ روزطی نموده وطی یک دوره تخم­گذاری 2٠-30 روزه هر ماده به طور روزانه ۵ تخم می­گذارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۳ ، ۲۳:۲۲
رضا نوائی بناب

درطول چند دهه اخیر صدمات ایجاد شده درگیاهان توسط کنه های تارتن وعکس العمل های ویژه گیاهان مورد توجه ویژه کنه شناس ها و فیزیولوژیست های گیاهی بوده است. تغذیه این کنه ها باعث تغییرات دراندام های منفرد گیاهی، بافت ها، سلول ها و تغییرات درفرآیند های شیمیایی و بیوشیمیایی گیاهان می باشد. عکس العمل های بوجود آمده درگیاه پس از 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۳ ، ۲۳:۱۹
رضا نوائی بناب

دریافت
حجم: 27.4 مگابایت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۳ ، ۱۲:۳۰
رضا نوائی بناب