داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

ترشح آنزیم­ های گوارشی در حشرات

دوشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۳ ق.ظ

ترشح آنزیم­ های گوارشی به داخل لوله گوارش به دو صورت ترشح پیوسته و ترشح تنظیم شده انجام می­گیرد. در ترشح پیوسته آنزیم­ها به محض سنتز شدن از سلول­های پوششی بدون توجه به محیط اطراف و بدون نیاز به سیگنال آزاد می­شوند ولی در ترشح تنظیم شده آنزیم­ها سنتز و اغلب به صورت زیموژن ذخیره می­شوند و هنگامی که یک سیگنال دریافت می­شود آزاد می­شوند.

بیشتر حشراتی که تا به امروز مطالعه شده­اند از ترشح پیوسته به جای ترشح تنظیم شده بهره می­جویند. دو ویژگی خوب بررسی شده در سیستم گوارشی مهره­داران یعنی ذخیره آنزیم­ها به صورت زیموژن­های غیرفعال و تحریک ترشح آنزیم توسط خود غذا در حشرات وجود دارد.

سیگنال­هایی که منجر به ترشح آنزیم­های گوارشی می­گردند ممکن است ناشی از تحریک بوجود آمده توسط غذای بلعیده شده باشد، که به این حالت کنترل غذایی گفته می شود، یا از تحریک هورمونی و یا از کنترل پاراکربن ناشی می­شود. تمایز بسیار دقیق بین این مکانیزیم­های کنترل آنزیم از تحلیل­های آزمایشی همیشه واضح و روشن نمی­باشد و همپوشانی ظریفی در این مکانیزیم­ها وجود دارد. به طور کلی مکانیزیم­های کنترل پراندیال و پاراکرین ترشح آنزیم متداولترین مکانیزیم در حشرات هستند. پروتئین­های موجود در غذا محرک ترشح آنزیم گوارشی در بسیاری حشرات می­باشند. در این مورد که این مواد به طور مستقیم روی سلول­های ترشح کننده آنزیم عمل می­کنند، یا از طریق سلول­های اندکرین مفروض موجود در لوله گوارش بسیاری از حشرات عمل می­کنند به خوبی شناخته شده نیست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۷
رضا نوائی بناب

نظرات  (۲)

با سلام
سایت بسیار جالبی دارید لطفا در زمینه آنزیم های گوارشی مطالب بیشتری بگذارید.
با سپاس
۱۷ آذر ۹۳ ، ۰۱:۰۷ رضا نوائی بناب
سلام
ممنون از حسن نظر شما
انشالله در روزهای آتی مطالب تکمیلی در سایت قرار داده می شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">