داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

روش های کنترل سوسک چهار نقطه ای حبوبات

جمعه, ۱۹ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۳۸ ب.ظ

1) کنترل فیزیکی

سرمادهی با برودت 2±11- درجه سانتی گراد روی این آفت مؤثر است و میزان مرگ و میر در حشرات کامل پس از 120 ساعت و در تخم و لاروها پس از 144ساعت تماس با این میزان برودت صد در صد بوده است. در این راستا مشخص شده است که استفاده از فریزرهای تجاری و اجرای یک تیمار به مدت دو هفته در دمای تقریبی 18- درجه سانتی گراد برای از بین بردن کامل  تخم های سوسک چهارنقطه ای حبوبات که مقاوم ترین مرحله به سرما تشخیص داده شد می تواند مفید  باشد. به علاوه برخی روش ها شامل قرار دادن بذور در معرض نور خورشید، پوشش دادن بذور با برخی روغن های خوراکی و مخلوط کردن آنها با زغال چوب یا شن از جمله راهکارها می باشد.

2) کنترل شیمیایی

به طور معمول دو گاز تدخینی متیل بروماید و فسفین به صورت گسترده برای کنترل آفات محصولات انباری استفاده شده اند. تا کنون نیز از موادی نظیر روغن بذر نیم (Neem Seed Oil) و اسپینوسد برای کنترل این آفت استفاده شده است.

3) کنترل بیولوژیکی

کنترل بیولوژیکی به معنای استفاده از دشمنان طبیعی اعم از پارازیتوئید ها، شکارگرها و بیمارگرها علیه آفات مهم محصولات کشاورزی می باشد که از جمله این عوامل در زمینه ی کنترل سوسک چهار نقطه ای حبوبات، زنبور پارازیتویید  Anisopteromalus sp.  و سه گونه اکتوپارازیتوئید لارو شامل:   

Dinarmus basalis Rondani (Hymenoptera: Pteromalidae);

Eupelmus vuilleti (Crawford);

E. orientalis (Crawford) (Hymenoptera: Eupelmidae)                             

و پارازیتوئید تخم

 Uscana lariophaga (Steffan) (Hymenoptera: Trichogrammattidae)

که بومی آفریقای شرقی هستند را می توان نام برد. به علاوه در این راستا عوامل بیمارگر­­ که شامل میکروارگانیسم­های بیماریزا از قبیل باکتری ها و قارچ ها را می باشند نیز در امر کنترل سوسک چهار نقطه ای حبوبات نقش مهمی ایفا کرده اند. علاوه بر این می توان در زمینه ی کنترل این آفت از ارقامی­که  مقاوم به آفات هستند بهره برد.

کنترل تلفیقی

کنترل تلفیقی روشی است که بر اساس بیواکولوژی آفت بنا شده است و در واقع  به معنای استفاده از چند  روش مناسب کنترل است. در مدیریت تلفیقی آفات روش های علمی مورد استفاده واقع می شوند که هدف های متعددی را در چهار چوب برنامه های مدیریت مربوط به اکوسیستم دنبال می نمایند. این روش های علمی و عملی طوری انتخاب می شوند که در رابطه با بهداشت عمومی و بهداشت محیط و همچنین از نظر اقتصادی و عملی  مقرون به صرفه باشند. با توجه به این موارد و در راستای اجرای برنامه های IPM و نیز افزایش تقاضای مصرف کنندگان برای دسترسی به غذای فاقد سموم بادوام و به عبارتی استفاده از مواد جایگزین به جای آنها، استفاده از خاک­های دیاتومه به عنوان یکی­از مطلوب­ترین ­جایگزین­های سموم بادوام در کنترل آفات انباری، گزارش شده است که اثر خود را از طریق فیزیکی و با سایش کوتیکول جلد بدن حشرات اعمال می کنند و به این دلیل امکان مقاومت ژنتیکی به این مواد غیر ممکن به نظر می رسد. یکی دیگر از جایگزین های مناسب برای سموم، استفاده از قارچ های بیمارگر حشرات است که چندین گونه از قارچ ها با موفقیت علیه آفات انباری استفاده شده اند و با توجه به این که قارچ ها باید از جلد میزبان نفوذ کنند و موجب آلودگی شوند، مشاهده شده است که اثر آنها با استفاده از عوامل ساینده ی کوتیکول مانند خاک دیاتومه افزایش می یابد از سوی دیگر تلفیق استفاده از این دو ماده منجر به کاهش قابل توجهی در مقدار دز های مصرفی از هر دو ماده خواهد شد که از نظر اقتصادی قابل توجیه می باشد.

 حفظ امنیت محیط زیست، کاهش تأثیر سموم که ناشی از مقاومت حشرات است و تأکید بر روش های کنترل بیولوژیکی آفات، حشره شناسان را به این فکر واداشت که می توان از این روش های جایگزین به جای سموم شیمیایی و یا در راستای کاهش مصارف بی رویه سموم شیمیایی بهره جست و از اینرو هزینه ی کنترل حشرات آفت را کاهش داد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۹
رضا نوائی بناب

نظرات  (۱)

با سلام و خسته نباشید بخاطر مطالب مفیدی که در اختیار مردم قرار میدهید.

در صورت امکان منابع و رفرنس های استفاده شده در مطالب را نیز قرار دهید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">