داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۴۱ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

بیماریهای ویروسی حشرات دهها سال است که شناخته شده‌اند و ویروسهای گوناگونی باعث آلودگی حشرات می‌شوند. با توجه به اهمیت حشرات در اکوسیستم، شناسایی ویروس های بیماری زا هم در حشرات مفید و هم در حشرات مضر بسیار مهم است. عفونت های ویروسی یکی از عواملی است که جمعیت حشرات را به حال تعادل در می آورد. ویروسهای حشرات ممکن است بطور مستقیم باعث آلودگی حشرات شوند و یا اینکه به توسط حشرات انتقال یابند.  

به عنوان مثال، حشرات با خوردن باکولوویروسها آلوده می شوند. ویروسهای این خانواده پس از ورود به بدن لارو وارد همولنف می شوند. در معده میانی، پوشش پروتئینی ویروس حل شده و ویریونهای بیماریزا رها می شوند. ویریونها به سلولهای معده میانی و هسته آنها حمله ور شده و در آنجا تکثیر می شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۳ ، ۰۲:۱۹
رضا نوائی بناب

عوامل کنترل بیولوژیکی پتانسیل بالایی در کنترل حشرات به ویژه حشرات راسته های بالپولکداران و جوربالان دارند. البته تولید انبوه، فرمولاسیون و کاربرد این عوامل هنوز با محدودیتهایی رو بروست و موفقیت کنترل بیولوژیکی نیز در گرو رفع همین محدودیت هاست. به ویژه که این فرآورده ها در کشورهای توسعه یافته با فناوری های نوین و تجهیزات پیچیده و شرایط کشت استریل تولید می شوند، در حالی که این روشهای تولید برای کشورهای در حال توسعه مناسب نیست و این کشورها به روشهایی ارزان و در دسترس نیاز دارند.

مهمترین فرآورده های بیولوژیکی کنترل کننده آفات میکروارگانیسم ها هستند. حشرات نیز مانند سایر ارگانیسم های زنده به بیماری مبتلا می شوند و ابتلای به بیماری یکی از عوامل مهم مرگ و میر در شرایط طبیعی است. بیمارگرهای میکروبی حشرات شامل ویروسها، باکتریها، قارچها، نماتدها و پروتوزوآها می باشند. استفاده از میکروارگانیسم ها شامل جداسازی و کشت در محیط کشتهای آزمایشگاهی و سپس تولید مایه (Inoculum) در مقیاس وسیع برای استفاده در زمان و مکان مناسب در گلخانه و یا مزرعه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۳ ، ۰۲:۱۶
رضا نوائی بناب

اندام های آلوده کننده در قارچ ها عبارتند از: کنیدی، زئوسپور، آسکوسپور. این اندام ها از نظر آسیب شناسی با هم متفاوت می باشند ولی در همه ی آنها به غیر از زئوسپور قارچ های آبزی نحوه ی تماس و نفوذ به بدن میزبان یکسان می باشد.

 آلودگی قارچی در نتیجه ی تماس بین میزبان واجزای آلوده کننده مثل کنیدی آغاز می شود. کنیدی بیشتر قارچ های خشکی زی غیر متحرک بوده و به صورت تصادفی و به کمک عواملی مانند باد یا سایر نیروها با میزبان تماس حاصل کرده و پس از آن اولین قدم برای ایجاد آلودگی چسبیدن­کنیدی به ­کوتیکول میزبان و تندش­کنیدی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۳ ، ۰۲:۱۲
رضا نوائی بناب

قارچ های آلوده کننده ی حشرات به دلیل پتانسیل بالایی که دارند در زمینه ی کنترل بیولوژیکی آفات همواره توجه دانشمندان را به خود جلب کرده اند و پروژه های تحقیقاتی زیادی بر روی انتخاب نژادهای  عوامل بیماریزا برای آفات هدف و نشو و نمای آنها به عنوان عوامل کنترل بیولوژیک متمرکز شده اند. بیش از 700 گونه قارچ بیمارگر حشرات تا کنون گزارش شده است ولی تنها 10 گونه از آنها برای کنترل حشرات مورد استفاده قرار می گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۳ ، ۰۲:۰۵
رضا نوائی بناب

توانایی پیشگویی و پیشگیری طغیان آفات بستگی به فاکتورهای زیادی دارد که یکی از آنها زمان وقایع تاریخچه زندگی است. روشهای آزمایشگاهی، تحلیلی و مدلسازی برای پیشگویی این فنولوژی­ها موجود هستند. پیشگویی زمان وقایع تاریخچه زندگی به دلایل متعددی مهم است. یک دلیل آشکار و سودمند، تعیین زمان­بندی دقیق نمونه­برداریهای آماری و عملکرد کنترل می­باشد. روشهای کنترل در مقابل مراحل زندگی آفت معین خیلی موثر هستند بنابراین برای منطبق شدن بر رخداد این مراحل، باید زمان­بندی شوند. زمان­بندی ضعیف می­تواند نتایج مصیبت­بار داشته باشد زیرا مراحل آسیب­پذیر بر مراحلی که خیلی مخرب هستند مقدم است. مدلها یک ابزار مهم برای پیشگویی وقایع آینده هستند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۳ ، ۰۱:۴۲
رضا نوائی بناب

به خوبی معلوم شده است که وضعیت زیستی آفت در نتیجه نیازمندیهای مدیریتی آن در مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت بوده و بستگی به عوامل اقلیمی دارد. شناخت اثر عوامل اقلیمی بر بقا و تولیدمثل آفات و سایر اجزای زنجیره­های غذایی ممکن است چشم­اندازی را جهت پیش­بینی دینامیسم جمعیت و سودمندی برنامه­های مدیریتی آن فراهم آورد. نرخ رشد موجودات خونسرد توسط فاکتورهای حیاتی مثل تغذیه، بیماری و رشد و شرایط غیر حیاتی مثل رطوبت و محدوده دمای بهینه متاثر می­شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۳ ، ۰۱:۴۱
رضا نوائی بناب

با مراجعه به لینک زیر میتوانید نمونه پروپوزال برای بررسی فون کنه های بالا خانواده Raphignathoidea یک منطقه را دانلود کنید.


دریافت
حجم: 164 کیلوبایت

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۳ ، ۰۱:۳۳
رضا نوائی بناب

دریافت
حجم: 5.15 مگابایت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۳ ، ۰۱:۱۳
رضا نوائی بناب

  Eriococcus  spurius

 Syn: Gossiparia  spuria          Eng: European elm scale

این گونه اختصاصی نارون بوده ودر تمام کشور گسترش دارد. ماده های بالغ به رنگ قرمز تیره یا قهوه ای یا زرشکی بوده به شکل بیضی می باشند. در اطراف بدن دارای الیاف سفید مومی می باشند. پوست درختان نارون را در محل انشعاب ساقه ها می پوشانند ویا درسطح تحتانی برگ ها مشاهده می شوند . این شپشک ها به شکل پوره های زرد روی پوست درختان زمستان گذرانی می کنند . حشرات نر در اواخر پورگی در داخل پیله مومی شکل ظریف و نازکی که به رنگ سفید مایل به زرد است قرار میگیرند. حشرات ماده در طول بهار و اوایل تابستان به مرحله بلوغ میرسند.لاروهای خارج شده از تخم در اواخر بهار ظاهر میشوند این آفت یک نسل در سال داشته و در شرایط آب وهوای اصفهان لاروهای جوان در نیمه دوم خرداد ماه ظاهر میشوند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۳ ، ۰۳:۱۵
رضا نوائی بناب

حدود20-25 گونه شپشک گیاهی به طور معمول در گلخانه ها وبا غچه ها موجود است و عمدتا در 2 خانواده زیر پراکنده می باشند که به گیاهان زینتی خسارت می زنند . 1- شپشکهای سپردار  Diaspididae که اغلب در خارج از گلخانه ها و روی گیاهان زینتی به ویژه درختچه های زینتی شایع است. مهمترین گونه های زیان اور این خانواده از شپشکها گونه سپردار سفید عشقه یا شپشک سفید خرزهره ( (Aspidiotus hederae است که دارای سپری سفید وگرد است . همچنین سپردار قهوه ای مرکبات  (Chrysomphalus  dictyospermi)است که دارای سپری گرد کمی برامده و قهوه ای رنگ است وبه شمشاد جنگلی نخل زینتی و به ژاپنی وانواع رز حمله نموده وخسارت وارد میکند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۳ ، ۰۳:۱۱
رضا نوائی بناب

        Typhlocyba rosae                                                                                                                  (Homoptera: Cicadellidae)

       Syn: Edwardsiana rosae        

در اکثر نقاط  ایران انتشار داشته وازآفات گیاهان زینتی و وحشی خانواده رزاسه است وعلاوه بر خانواده فوق به درختچه های مو ، گلابی ، گیلاس و بادام زمینی نیز خسارت می زند. لارو وحشرات کامل این آفت خرطوم خود را در سطح زیرین برگهای گیاه میزبان فرو می برند و از شیره گیاهی تغذیه می نمایند. محل تغذیه به شکل نقاط سفید و زرد دیده میشود. درصورت تشدید خسارت نقاط مزبور به هم پیوسته و سطح برگ ابلق یا زرد رنگ می باشد. برگهای آلوده ریزش زود هنگام دارند برگهای خسارت دیده تغییر شکل نمی دهند وبه ندرت در امتداد رگبرگهای اصلی به طرف پایین خم می گردند .این حشره علاوه بر برگها به گلهای گیاهان میزبان هم صدمه میزند و روی گلبرگهای خسارت دیده  لکه هایی ظاهر شده و گلبرگها کم رنگ می شوند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۳ ، ۰۳:۰۷
رضا نوائی بناب

     Trialeurodes vaporarium                                                                                                      (  (Homoptera: Aleyrodidae

      Eng., Green house whitefly

 مناطق انتشار

این حشره تقریبا همه جازی بوده و در اکثر کشورهای دنیا دیده شده است در مناطق سردسیر اکثرا در گلخانه ها و در مناطق گرمسیر در طبیعت فعال است

گیاهان میزبان

از عمده گیاهان میزبان آن می توان به ریحان، کاهو، سیب زمینی، خیار، خربزه، کدو، گوجه فرنگی و... اشاره نمود. بیشتر از 200 گونه میزبان دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۳ ، ۰۳:۰۶
رضا نوائی بناب

نشاسته و گلیکوژن، پلی ساکاریدهای مهم ذخیره ای هستند که به ترتیب در گیاهان و جانوران مجود دارند. این مواد به وسیله ی آمیلازها هضم و قابلیت جذب پیدا می کنند. نشاسته قسمت بزرگی از غذای گیاه خواران را تشکیل داده و در گیاهان عالی ساخته می شود. این ماده در بذر، غده و برخی از قسمت های هوایی گیاهان وجود دارد. این ماده یک پلی ساکارید ناهمگون است که از دو ترکیب آمیلوپکتین و آمیلوز ساخته شده است. آمیلوپکتین یک پلیمر شاخه دار است که در محل اتصال شاخه ها، دارای پیوندهای آلفا 1 و 6 است در حالی که آمیلوز، یک مولکول خطی ساده با پیوندهای آلفا 1 و 4 است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۳ ، ۰۲:۵۸
رضا نوائی بناب
آنزیم های گوارشی، از طبقه هیدرولازها محسوب می شوند. آنزیم هایی که مسئول هیدرولیز پروتئین ها می باشند (پروتئازها یا پپتیدهیدرولازها)، به صورت EC 3.4 نشان داده می شوند که خود شامل اندوپپتیدازها (EC 3.4.21-24) و اگزوپپتیدازها (EC 3.4.11-19) می باشند. آنزیم هایی که عمل هیدرولیز کربوهیدرات ها (پلی ساکاریدها) و تبدیل آنها به قندهای ساده (مونوساکاریدها) را بر عهده دارند، کربوهیدرازنامیده می شوند و به صورت EC 3.2 نمایش داده می شوند. کربوهیدرازها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۳ ، ۰۲:۵۴
رضا نوائی بناب

قبلا برای نام گذاری آنزیم ها، پسوند آز به سوبسترا یا نام واکنشی که آنزیم به آن اثر می گذار، افزوده می شد. با کشف روز افزون آنزیم های جدید، در سال 1995، کمیته بین المللی بیوشیمی و بیولوژی مولکولی، سیستم نام گذاری و طبقه بندی جدید آنزیم ها را رائه نمود. طبق طبقه بندی جدید، آنزیم ها بر حسب نوع واکنشی که کاتالیز می کنند، به شش طبقه ی اصلی تقسیم می شوند. هر یک از شش طبقه اصلی، از چند گروه و هر گروه نیز از زیر گروه های خاص خود (راسته) تشکیل شده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۳ ، ۰۲:۵۳
رضا نوائی بناب