داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

تخم

تخم کرم غوزه پنبه به شکل کروی می‌باشد و دارای یک پایه‌ی مسطح است که تا حدودی ظاهر گنبدی شکل به آن می‌دهد. اطراف ناحیه انتهایی تخم روزنه‌های مسطحی وجود دارد. بین  دو قطب تخم 14 شیار طولی متصل به هم وجود دارد. تخم‌ها در ابتدا به رنگ سفید مایل به زرد و درخشان هستند و قبل از تفریخ شدن به رنگ قهوه‌ای تیره تبدیل می‌شوند. قطر آنها 55/0-4/0 میلیمتر است و به صورت انفرادی و اکثراً در اواخر بعد از ظهر گذاشته می‌شوند. تخم‌گذاری عمدتاً از ساعت 9 شب تا نیمه‌های شب صورت می گیرد. در بسیاری از گیاهان میزبان، تخم‌ها در سطح پایینی برگ و در امتداد رگبرگ قرار داده می شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۳ ، ۱۵:۴۸
رضا نوائی بناب

انتشار جغرافیایی

 کرم غوزه یکی از آفاتی است که گسترش جهانی دارد و از نواحی مختلفی از جمله قاره‌ی آسیا (بنگلادش، چین، هند، ایران، ژاپن، عربستان، سوریه، تایوان و تاجیکستان)، قاره‌ی اروپا (آلبانی، بلغارستان، آلمان، یونان، اسرائیل، لبنان، پرتغال، رومانی، اسپانیا و روسیه)، قاره‌ی آفریقا (الجزایر، مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و زیمباوه)، استرالیا، زلاندنو و بسیاری از جزایر دیگر گزارش شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۳ ، ۱۵:۴۶
رضا نوائی بناب

              Sparganotis pilleriana

یکی از آفات مهم بوده که از سالهای خیلی پیش در ایران وجود داشته است. این آفت فقط به درختان حمله می کند و طرز خسارت آن بدین نحو بوده که در اوایل بهار لاروها با شروع فعالیت خود، ازجوانه‌ها وبرگهای جوان تغذیه می کنند. لاروها هنگام تغذیه تارهای ابریشمی تنیده وموجب پیچیدگی برگها می‌شوند. لاروها هر چقدر بزرگتر می‌گردند دارای اشتهای بیشتر شده و از تعداد زیادتری از برگها تغذیه می کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۳ ، ۱۵:۲۷
رضا نوائی بناب

                    Colomerus vitis

این کنه به برگها حمله نموده و در پشت برگها گالهایی مسطح و به صورت نمد ایجاد می‌کند. رنگ این قشر نمدی ابتدا سفید کثیف است اما به تدریج تغییر رنگ داده و به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای تبدیل می‌گردد. در سطح فوقانی برگ درست در طرف مقابل کنه نمدی، برآمدگی بوجود می‌آید و به پهنگ برگ ناصافی می‌دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۳ ، ۱۵:۲۰
رضا نوائی بناب

ساختار و عملکرد کانال غذایی که معمولا دستگاه گوارش نامیده می شود به عادت غذایی حشرات بستگی دارد. دستگاه گوارش در حشرات گوناگون هستند و به شکل­ های خاصی برای غذاهای جامد، مایع، گیاهی و جانوری تغییر یافته اند. با وجود این، طرح تکاملی پایه برای سه قسمت اصلی دستگاه گوارش- معده ­ی جلویی، معده ­ی میانی و معده ­ی عقبی- در همه حشرات حفظ شده است. معده ­ی میانی بخش اصلی برای ترشح آنزیم­های هضم کننده، هضم غذا و جذب مواد غذایی در بیشتر حشرات می باشد، اگرچه بعضی از حشرات هضم اصلی را در معده ­ی جلویی یا معده­ ی عقبی نشان می دهند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۳ ، ۱۴:۵۳
رضا نوائی بناب

خساراتی را که آفات مختلف در کشتزارها به محصولات کشاورزی وارد می سازند، در بیشتر موارد به آسانی قابل تشخیص و تخمین می باشد، در صورتیکه در محیط انبارها فعالیت آفات و زیانهای آنها در بیشتر موارد از دید اشخاص عادی پوشیده می ماند. علت این امر مربوط به عادات و رفتار این جانوران است که اغلب ترجیح می دهند در تاریکی و در گوشه و کنار انبار به حالت پنهان به کار خود ادامه دهند و به این جهت است که فرآورده های غذایی و صنعتی در انبارها بیشتر از طبیعت دستخوش حمله آفات شده و از بین می روند. بعضی از آفات مانند بید غلات(Sitotroga cerealella) وسوسکهای حبوبات حمله نخست خود را از مزرعه و هنگام رسیدن محصول آغاز می کنند و پس از برداشت محصول به انبارها، مغازه ها و سیلوها راه پیدا کرده و بقیه زندگی خود را در این مکانها  که محیطهای مناسبی برای فعالیت آنها است، می گذرانند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۳ ، ۱۴:۲۱
رضا نوائی بناب

با سلام خدمت دوستان گیاهپزشک 

بدلیل مشغله کاری طی چند روز گذشته وقت نشد مطالب جدید در سایت قرار داده شود. انشالله در روزهای اتی این امر میسر خواهد شد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۳ ، ۲۳:۵۷
رضا نوائی بناب