داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

راب زرد Agriolimax agrestis

چهارشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۲، ۰۵:۲۴ ب.ظ

راب زرد       Agriolimax agrestis                                  (Stylommatophora:Limacidae)

در این آفت صدف پنهان ، صاف و به رنگ زرد مایل به سفید است. طول بدن در حدود 30 -60  میلی متر بوده و روی آن نوارها یا نقاط  نامشخص مشاهده می شود.در این گونه کیل (keel) کوتاه و پهن بوده و غدد ضمیمه لیپنس قلاب مانند بوده و لیپنس 3 شاخه است.

 


مناطق انتشار

 در کشور ما این آفت فقط در نواحی دریای مازندران گزارش شده است.

 

گیاهان میزبان

 این آفت عموما آفت کلم ،سیب زمینی ، یونجه، شبدر وعده دیگری از گیاهان زراعی می باشد.

 

زیست شناسی

 شب فعال بوده و از گیاهان میزبان در شب تغذیه می کند و روزها درپشت برگهای میزبان استراحت می کند . تخم گزاری در مهرماه صورت گرفته و تخم ها پس از گذشت 32 روز تفریخ می شود و نوزاد جوان از پوسته تخم خارج می شود. طول عمر این جانور 9 الی 13 ماه بوده  و در طول آن هر جانور ماده حدود 300 عدد تخم در دستجات 50 الی 150 عددی تولید می کند. دوره رشدی آنها از مرحله تخم تا بلوغ حدود 8 الی 12 ماه است . این جانور بیشتر در پاییز و بهار که هوا خنک و مرطوب است فعالیت دارد .

 

خسارت

 از برگ انواع کلم در شب تغذیه کرده و سبب افت کمی و کیفی محصول می شود . گاهی اوقات  نیزبه همراه محصول چیده شده و وجود آن در لابه لای برگها سبب افت شدید بازار پسندی محصول می شود .

 

روشهای کنترل

زراعی

1.      تنظیم فواصل آبیاری : هر چه فاصله آبیاری زیاد باشد شرایط برای فعالیت آفت نامساعد شده و در نتیجه جمعیت آفت کاهش می یابد.

2.      زیاد کردن فاصله ردیف ها

 ب: کنترل شیمیایی

 در اوایل پاییز و اواسط بهار که جمعیت آفت نسبتا بالاست می توان از سموم کارباماتی نظیر متالدهید به میزان 2 کیلو گرم در هکتار استفاده نمود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۱۸
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">