داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

راب گلخانه Lehmannia valentiana

چهارشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۲، ۰۵:۳۵ ب.ظ

راب گلخانه      Lehmannia valentiana                                (Eupulmonata: limacidae)

بدن راب ها خیلی شبیه به حلزونهاست با این تفاوت که فاقد صدف می باشند ولی باید توجه داشت که نداشتن صدف مطلق نیست زیرا گاهی صدف به شکل صفحه ای در آمده که در زیر مانتل قرار گرفته است نظیر خانواده   Limacidae  و در مواردی گچی دان است مثل خانواده Arionidae  که حالت بینابین حلزون و راب (Semi-Slug ) می باشند ولی صدف خیلی کوچک بوده و به شکل حفره ای است که بدن در آن قرار دارد.

...

 


مناطق انتشار

 ظاهرا راب گلخانه ای همراه گیاهان گلخانه ای از ایتالیا وارد کشورمان شده است و در حال حاضر اطراف تهران ، اصفهان و مشهد انتشار دارد.

 

شکل شناسی

 طول بدن در این جانور در حداکثر رشد به 30 الی 40 میلیمتر میرسد . رنگ خاکستری تیره داشته و دارای کیل نسبتا کوتاه است . در پشت بدن و در امتداد مانتل دو نوار تیره نسبتا واضحی مشاهده می شود .

 

زیست شناسی

 این گونه بیشتر در اوایل بهار و به خصوص در پاییز در چمن کاری ها و سبزی کاری های مختلف مشاهده می شود. ولی در گلخانه ها بعلت مساعد بودن رطوبت ودما در تمام مدت سال فعال می باشند معمولاًهنگام شب فعالیت داشته ومسیرآن در روز به وسیله نوارهای نقره ای رنگی که در سطح زمین قرار می دهند، تشخیص داده می شود.در استانهای مرکزی وتهران یک نسل درسال دارد وطول عمرآن حدوداً 24 ماه به طول می انجامد .تخمگذاری پس از 10 روز ازجفت گیری صورت می گیرد.تعداد تخمهای گذاشته شده 130-100 عدد گزارش شده استتخمها به رنگ سفید بوده وحدود 2 میلی متر می باشندتخمها دراوایل پاییز گذاشته می شوند (ودراواخر پاییز ) ودر صورت مساعد شدن شرایط جوی دربهاردرداخل لانه هایی درخاک ایجاد نموده اند ،تغذیه گردیده ولاروهای جوان حاصل می شوند.لاروها بیشترین خسارت را تا زمستان وارد نموده ودرطول زمستان نیز به فعالیت خود ادامه میدهند.دربهار با افزایش دمای محیط رابها به خواب تابستانی میروند بنابراین به استثنای ماههای تیر، مرداد وشهریور در بقیه ماههای سال فعال بوده وخسارت وارد میکنند.

 

  راب خانگی     (Pulmonata:Parmacellidae)                                 Parmacella iberica   

مناطق انتشار

  این گونه در سواحل دریای خزر انتشار داشته وبیشترین محل زندگی آنها نواحی مرطوب می باشداین جانور بسته به منطقه رنگ خاصی دارد.

شکل شناسی

رنگ بدن در نواحی ساحلی خاکستری متمایل به قهوه ای ودر ارتفاعات چالوس خاکستری متمایل به زرد استصدف دراین گونه به شکل یک صفحه کوچکی است که قسمت برجسته آن ازانتهای مانتل خارج شده است .

 

زیست شناسی

این جانور در باغچه هایی که آب زیادی به گلها وچمن کاریها داده می شود به فراوانی مشاهده میشود .تخمریزی آن در پاییز صورت میگیرد وپوره ها در اواسط مهرماه ظاهر میشونددر صورت مساعد بودن شرایط جوی به فعالیت خود ادامه داده ودراوایل فروردین ماه سال بعد به بلوغ میرسند وجانور ماده پس از جفت گیری، در شکاف زمین، زیر کلوخها وسنگها تخمریزی میکند

هر جانور ماده حدود 300عدد تخم در دستجات 70 تا 50 عددی قرار میدهد . 

تخمها کروی وسفید وبه قطر 3 میلیمتر می باشنداین جانور در تابستان که هوا گرم است فعالیت چندانی نداشته در پاییزدوباره فعال میشوند.

 

روشهای کنترل

روش مکانیکی

 قرار دادن شاخه های چوبی در داخل باغچه یا گلخانه : با این کار، رابهای موجود در مزرعه یا باغچه یا گلخانه درروی شاخه های چوب جمع میشوند وسپس می توان آنها را ازمحیط گلخانه یا باغچه خارج و رابهای آنها را از بین برد.

 

روش شیمیایی

 دراین روش می توان از طعمه مسموم 3-2 درصدی ازسم متالدهید ( 2 تا 3 کیلوگرم + 100  کیلوگرم سبوس + 60 لیتر آب ) استفاده کرده وعمل طعمه پاشی را در هنگام غروب آفتاب در مناطق آلوده ودر فواصل 30-25 سانتیمتری پای بوته های آلوده انجام داد.همچنین می توان از سمپاشی با سم سوین به میزان 3 درهزار به صورت مستقیم بهره جست. باتوجه به رفتار جانور، مبارزه با آن در بهار و اوایل پاییز توصیه می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۱۸
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">