داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

کنه دو لکه ای ( دو نقطه ای )

چهارشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۲، ۰۶:۲۴ ب.ظ


    Tetranychus urticae ( Acari : Tetranychidae)

 Eng., Two-spotted spider mites

این آفت انتشار جهانی داشته و یکی از پلی فاژترین آفات شناخته شده در دنیاست . بطوریکه بیش از 960 میزبان در 100 خانواده از گیاهان زراعی ، باغی  و مرتعی و هرز را مورد حمله قرار می دهد.

....

 

شکل شناسی

اندازه بدن 300-500 میکرون و افراد ماده درشت تر از افراد نر می باشند . انتهای بدن در نرها دوکی شکل و رنگ بدن آن ها مخملی است بطوریکه در بهار و تابستان سبز متمایل به زرد با دو لکه پشتی جانبی تیره می باشد (عامل تیره شدن طرفین پشتی جانبی بدن تجمع مواد غذایی در یک جفت لوله کور آفت است و شفاف و نازک بودن پوست بدن باعث شده رنگ بدن از محتویات مواد غذایی داخل بدن تبعیت نماید ) در اواخر پاییز و زمستان به دلیل ورود به مرحله دیاپوز و عدم تغذیه ، دستگاه گوارشی از جمله لوله های کور خالی شده و لذا در این مرحله فاقد لکه های پشتی جانبی بوده و بدن نیز به رنگ قرمز دیده می شود . مراحل زیستی آفت شامل  تخم ، لارو و پوره سن یک و دوم و کنه بالغ است . بدن در مرحله لاروی تقریبا" کروی است و لاروها تنها دارای 3 جفت پا می باشند ولی در تمام مراحل پورگی و بالغ دارای 4 جفت پا هستند . اشکال نر و ماده از استراحت دوم به بعد قابل تشخیص می باشند . مهمترین صفت برای تشخیص هویت علمی این گونه ، شکل خارجی دستگاه تناسلی نر است . یکی از برجسته ترین علایم فعالیت این آفت وجود تارهای ابریشمی در پشت برگ های گیاهان میزبان است .

خسارت

این کنه یکی از آفات مهم گیاهان خانواده بادمجانیان ، سوسنیان و کدوئیان می باشد که با ایجاد تارهای بسیار ظریفی تارعنکبوتی روی گیاه باعث کاهش آن می شود در اثر شدت حمله کنه و تغذیه از شیره گیاهی ، اعمال حیاتی گیاه مختل شده در نتیجه برگ ها زرد و قهوه ای می شوند و سپس می خشکد . برگ های آلوده به آفت غبار آلود به نظر می رسد ، حمله این آفت از حاشیه مزرعه شروع شده و به تدریج توسعه پیدا می کند .

زیست شناسی

زمستان گذرانی به شکل افراد ماده بالغ جفت گیری کرده در لابلای بقایای گیاهی ، زیر کلوخه ها و روی گیاهان همیشه سبز و علف های هرز حواشی مزارع صورت می گیرد در اوایل بهار ابتدا یک یا دو نسل را روی علف های هرز سپری کرده و پس از اینکه جمعیت آن ها تکثیر پیدا کرد روی محصولات زراعی منتقل می شود . وجود تداخل نسل در بین جمعیت امری عادی است و به همین دلیل در پشت برگ ها مراحل مختلف زیستی آفت شامل تخم ، لارو ، پوره سن 1 (پروتونمف) و پوره سن 2 (دئوتونمف) و بالغ به طور همزمان مشاهده می شوند در بین مراحل مختلف زیستی آفت همچنین 3 مرحله استراحت اتفاق می افتد فعالیت آفت دراغلب مواقع در سطح پشتی برگ های میزبان و تغذیه از شیره سلولی می باشد . دما نقش موثری در افزایش جمعییت کنه داشته ولی رطوبت اثر منفی روی آن می گذارد . دیاپوز آفت با کاهش میانگین دمای منطقه در نیمه های دوم آبان ماه به زیر 15 درجه سانتی گراد آغاز می شود و کنه های بالغ ماده جفت گیری کرده به زمستان گزرانی می روند . بر اساس نتایج به دست آمده ، این آفت در هر دقیقه 18 سلول را از بین می برد . خسارت ابتدا به شکل برنزه شدن برگ ها و سپس قهوه ای و خشک شدن آن ها بروز می کند .

کنترل بیولوژیکی

 کنه دو لکه ای دشمنان طبیعی زیاد و نسبتاُ مشهوری دارد از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

کفش دوزک سیاه کنه خوار(  Stethorus gilvifrons )، سن شکارگر(  & O.albidipennis Orius minutum  ). کنه های شکارگر   (Phytoseiulus  persimilis) و( Zetzellia mali )     و (Anystis baccarum ) بالتوری سبز (Chrysoperla carnea   ) و تریپس شکارگرScolothrips longicornis )    

 شیمیایی

 در صورت بالا بودن تراکم آفت می توان از سمومی نظیر اباماکتین 1.8 % به میزان 20 سانتی مترمکعب به اضافه یک صد لیتر آب با 200 سانتی متر مکعب روغن استفاده نمود یا از سم فن پایروکسمیت sc 5 به میزان نیم در هزار به اضافه یک درصد روغن بهره گرفت .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۱۸
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">