داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

سفیده شلغم

يكشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۰۳ ب.ظ

                Green-veined   white  butterfly,

مناطق انتشاراین حشره در بیشتر مناطق ایران به ویژه در گیلان و مازندران که کشت کلم در آنجا متداول است و نیز در سایر کشورها نظیر هندوستان ، مالزی و چین یافت می شود.

شکل شناسیاین حشره کوچک تراز سفیده های کلم بوده، در حشرات ماده رگبالها کاملاً مشخص و اطراف آنها توسط پولکهای ریزی پوشیده شده است. در حشرات نر نیز رگبالها مشخص بوده و در گوشه هر یک از بالها یک لکه و یک خال سیاه رنگ وجود دارد. لارو به رنگ سبز روشن و فاقد نوارهای زرد رنگ در قسمت پشتی است.

خسارت این حشره بیشتر در روی علف های هرز خانواده چلیپاییان می باشد و به محصولات زراعی کمتر خسارت وارد می کند.

زیست شناسیزمستان گذرانی بصورت شفیره روی گیاهان میزبان و یا پناهگاه های مختلف سپری میشود.در بهار و پس از مساعد شدن شرایط محیطی تبدیل به شفیره شده و حشرات کامل ظاهر میشوند.حشرات ماده پس از جفتگیری بطور پراکنده در برگ گیاهان میزبان تخمریزی می نمایند. دوره جنینی 10-7 روز بوده و لاروهای سن یک پس از خروج از تخم شروع به تغذیه از برگ می کنند. خسارت این آفت در حال حاضر اقتصادی نمی باشد ولی تجمع فضولات و جذب رطوبت محیط در بعضی موارد سبب افت شدید ارزش اقتصادی محصول میشود.

روش های کنترل

 زراعی با توجه به اینکه زمستان گذرانی این آفت به صورت شفیره در داخل خاک است لذا انجام شخم عمیق می تواند در کاهش جمعیت آفت مؤثر باشد.

کنترل بیولوژیکیزنبور پارازیتوئیدApanteles  glomeratus  از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این زنبور در بدن لارو پروانه های سفیده کلم (بزرگ و کوچک) و شلغم تخمگذاری کرده و آنها را از بین میبرد. زنبورTrichogramma  brassicae  پارازیتوئید تخم حشره فوق میباشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۸
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">