داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

سفیده کوچک کلم

يكشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۰۰ ب.ظ

اندازه این آفت کوچکتر از سفیده بزرگ کلم بوده وخسارت آن کمتر می باشد زیرا فعالیت تغذیه ای لاروهای سفید بزرگ دسته جمعی است  وبیشتر جلب توجه می کند. در ایران بیشتر روی کلم های تربچه خسارت می زند وبنابراین بنام سفیده تربچه نیز گفته شده است.

 

مناطق انتشار منشاء پالئارتیک داشته  و در اورپا ، کشورهای حوزه مدیترانه وآسیا گسترش دارد. درایران درتهران، اراک، قزوین، کرمان ، کاشان، اصفهان، آذربایجان، کردستان، گیلان، همدان، ایلام و ... انتشار دارد .

گیاهان میزبان دامنه وسیعی از گیاهان چلیپانیان نظیر کلم بروکس، کلم، کلم پیچ، ترب کوهی، تربچه وکلم قمری را مورد حمله قرار می دهد.

شکل شناسی

 حشرات کامل: آن شباهت زیادی به سفیده بزرگ کلم داشته  ولی کوچکتر از آن می باشند و لکه های سیاه رنگی که در گوشه فوقانی بالهای جلویی آنها وجود دارد کوچکتر می باشد وحداکثر یک سوم حاشیه بیرونی بال را فرا می گیرد. روی بال جلویی مادها دو خال سیاه  و در افراد نر تنها یک خال سیاه دیده می شود.

تخم: تخمها زرد کم رنگ و درسطح خود دارای شیارهای طولی به تعداد 12 عدد است  ومعمولاً به شکل انفرادی روی میزبان قرار می گیرند.

لارو: طول لاروها حداکثر 30 میلی متر و رنگ آنها سبز و پوشیده از موهای ریز بوده وبه نظر مخملهای می رسد . دارای یک نوار زرد کمرنگ در وسط سطح پشتی و دو نوار زرد در طرفین بدن است . این حشره دارای 5 سن لاروی می باشد.

شفیره: شفیره ها مثل سفیده بزرگ  و رنگ آن خاکستری تا خاکستری متمایل به سبز یا زرد می باشد. طول دوره شفیرگی 11 روز می باشد.

خسارت نحوه تغذیه وخسارت شبیه سفیده بزرگ کلم بوده ومیزبان های اصلی آن از چلیپایتان می باشد. خسارت اصلی آن مربوط به نسل دوم آفت می باشد.

زیست شناسی تخمگذاری این آفت انفرادی ودر برگها صورت می گیرد. متوسط تخمهای گذاشته شده توسط دو حشره ماده 400-300 عدد می باشد. یک دوره زندگی بسته به شرایط زیست محیطی 6-3 هفته به طول می انجامد ودارای 3 نسل در سال می باشد.

روشهای کنترل روش مبارزه با آن شبیه سفیده بزرگ است با این تفاوت که چون تخمهای آن به طور انفرادی قرار داده می شوند بنابراین روش جمع آوری با دست امکان پذیر نخواهد بود. این آفت دشمنان طبیعی متعددی دارد. پارازیتوتیه ای مشهور آنها Apanteles rubecula  وApanteles glomeratus  از خانواده Braconidae است که لاروها وشفیره ها را پاراتیه می کند. زنبورهای انگل تخم از خانواده Trichogramatidae درصد بالایی از تخمها را نیز پارازیته می نماید.برای کنترل شیمیایی در صورت نیاز ازسموم انتخابی استفاده می شود تا اثر سو‌ء کمتری روی دشمنان طبیعی آفت داشته باشد. ویروس Borellina  campeoles  با ایجاد بیماری  پلی هیدرال باعث کنترل آن میشود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۸
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">