داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

سفیده بزرگ کلم

يكشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۵۸ ب.ظ


Eng : Cabbage white butterfly = Large white butterfly                                                                

گیاهان میزبان کلم ، گل کلم ، شلغم ، تربچه وکلم قمری از جمله گیاهان میزبان این آفت به شمار می آیند.

مناطق انتشار مخصوص مناطق پالئارکتیک بوده و قادر است تا مسافتهای طولانی مهاجرت نماید . در ایران در خیلی از استانها مثل مازندران ، گیلان و آذربایجان دیده شده است .

شکل شناسی طول بدن حشرات کامل 20 وعرض آنها با بالهای باز 60-40 میلی متر است . رنگ بدن خاکستری متمایل به سبز است . بالها سفید رنگ بوده و در گوشه جلویی بالهای جلو به رنگ سیاه می باشند و تا دو سوم حاشیه کناری بال جلویی کشیده می شوند . روی هریک از بالهای جلویی دو خال سیاه رنگ گرد وجود دارد و در امتداد آنها روی لبه هریک از بالهای عقبی نیز یک لکه مشابه دیده می شود . کلیه خالهای میانی بال مذکور فقط روی بالهای حشره ماده می توان دید وحشره نر فاقد آنهاست .

تخم : تخم آنها مخروطی شکل ، بلند ، باریک و راه راه  و به طول 1.5  میلیمتر وقطر 0.6  میلیمتر می باشد . رنگ تخم در ابتدا زرد کمرنگ یا لیمویی است که بعداً به رنگ زرد کامل تغییر می یابد .

لارو : طول بدن لارو کامل 50-45 میلی متر و رنگ آن سبز مایل به خاکستری است که در ناحیه شکمی روشن تر از ناحیه پشت می باشد روی بدن آن سه نوار طولی زرد رنگ وجود دارد که یکی در وسط  و دوتای دیگر در قسمت جانبی قرار دارد . روی هر یک از حلقه های بدن لارو دو لکه سیاه بزرگ در دو طرف و دو لکه سیاه کوچکتر در نزدیکی نوار وسطی دیده می شود. سر لارو در ناحیه جلو سیاه و در ناحیه عقبی خالدار است. تمام سطح بدن لارو را موهای نرمی پوشانده است .

شفیره: بدون پیله ، لخت وکشیده بوده  و به طول 25 میلیمتر است . در سطح پشتی گوشه دار ومثلثی است . رنگ شفیره خاکستری متمایل به زرد وسبز و مجهز به خالهای سیاه است . قسمت عقبی شفیره به وسیله رشته ابریشمی به محل اتصال می چسبد

خسارت لارو این آفت از برگهای گیاهان میزبان تغذیه کرده و ممکن است بطور کلی گیاه را عاری از برگ نماید وباعث توقف رشد و تضعیف گیاه گردد . لاروها علاوه بر خسارت مستقیم ، با بجا گذاشتن مقدار زیادی از فضولات لاروی خود در لابلای بوته کلم ، باعث غیر قابل مصرف شدن محصول و کاهش ارزش بازار پسندی آنها می شود .

زیست شناسی زمستان گذرانی آفت به صورت شفیره و در داخل خاک سپری می شود . حشرات کامل اوایل بهار ظاهر شده و پس از چند روز تغذیه جفت گیری می نماید . حشرات ماده تخم های خود را در دستجات 50-100 عددی در کنار هم قرار می دهد که عمدتاً در سطح برگها می باشند . هر حشره ماده  300-200 عدد تخم تولید می کند . دوره جنینی تخم ها 10-6 روز به طول می انجامد . لاروهای سنین یک پس از خروج به شکل دسته جمعی از برگها تغذیه می کنند . لاروها معمولاً چهار بار پوست اندازی کرده و 5 سن لاروی دارند . دوره لاروی تابع شرایط محیطی بوده و 4-2 هفته بطول می انجامد . لارو سن آخر جهت تبدیل شدن به شفیره خود را به اجسام مجاور اعم از چوب وغیره و به وسیله چند رشته ابریشمی محکم چسبانده و تبدیل به شفیره می شود . دوره شفیرگی یک هفته است . این حشره 3-2  نسل در سال دارد.

روشهای کنترل

کنترل های زراعی

1- تناوب زراعی : کشت گیاهان غیرمیزبان درتناوب  2تا 3 ساله سبب کاهش جمعیت آفت می شود.

2- درمزارع کوچک بهترین روش کنترلی جمع آوری لاروهای سنین اولیه به صورت دسته جمعی  وله نمودن آنها است

3-  از بین بردن علفهای هرزی (خانواده چلیپایتان ) که باعث پایداری آفت می شوند 

4- جمع آوری برگهای آلوده به تخم ومنهدم نمودن آنها

مبارزه بیولوژیکی دو انگل سهم مهمی در کنترل این آفت دارند : اولی زنبور Apanteles glomeratus از خانواده Braconidae بوده و پارازیت مرحله لاروی و شفیرگی آفت است وتا 85% آنها را پارازیته می کند ودومی نیز زنبور Pteromalus puparum از خانواده Pteromalidae وپارزیت لارو و شفیره می باشد.

 مبارزه شیمیایی کنترل شیمیایی آفت آسان وبا استفاده از سموم مختلف فسفره و کارباماتی با رعایت دوره کارنس امکان پذیر است سموم توصیه شده همانند لاروین ، گوزاتیون ودیازینون است. بهترین موقع سمپاشی بعداز تفریح تخمها می باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۸
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">