داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

شب پره کلم

دوشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۲ ب.ظ

                            Lepidoptera : Noctuidae))

میزان خسارت این آفت در مقایسه با سایر آفات کلم از درجه دوم اهمیت بر خوردار است وآن را از استانهای خراسان و تهران گزارش نموده اند . آفتی است که به گیاهان خانواده چلیپائیان (کلم و شلغم ) توتون، چغندر،کاهو و کتان حمله می کند .

شکل شناسی

عرض بدن با بالهای باز 45-40 میلی متر بوده و بالهای جلویی به رنگ قهوه ای مایلبه خاکستری است و روی هر کدام از آنها دو نوار عرضی موجدار در وسط و دو لکه تیره رنگ که حاشیه آنها روشن و لو بیایی است وجود دارد . بالهای عقبی به رنگ خاکستری می باشد .تخم ها نیم کروی و به رنگ زرد یا خاکستری کثیف ودارای شیارهایی در قسمت سطحی می باشد. تخم ها در دستجات 30-20 عددی در لبه های کناری سطح زیرین برگ قرار داده می شوند.

 لاروها : در حداکثر رشد خود 45-40میلی متر با رنگ متغیر بسته به نوع میزبان قهوه ای تا سبزروشن ، سر و پیش قفسه سینه صاف و سیاه براق در هر طرف بدن یک نوار طولی زرد رنگ وجود دارد که در امتداد فوقانی هر یک از نوارهای جانبی نوار سیاه رنگ دیگری چسبیده به آن دیده می شود.بدن توسط موهایی پوشیده شده است.

خسارت

لاروها به شکل گروهی از برگهای میزبان تغذیه نموده و در ادامه تغذیه خود در قسمت مرکزی استقرار یافته و تا پایان رشد لاروی در این قسمت باقی می مانند.در اثر تغذیه لاروها فضولات آنها در قسمت مرکزی بوته تجمع یافته و در برخی مواقع با جذب رطوبت باعث تولید بوی بد می شود. در اکثر موارد خسارت قابل توجهی وارد نمی شود.

زیست شناسی

زمستان گذرانی به شکل شفیره در داخل خاک سپری می شود.حشرات کامل در بهار سال بعد ظاهر شده و شبها فعالیت می کنند. تخم ها به شکل دسته جمعی و در زیر برگهای گیاه میزبان گذاشته می شود. دوره جنینی تخم ها15-10 روز طول کشیده ولاروهای سن اول از برگ تغذیه نموده  و دوره لاروی که حدود 2ماه است که روی میزبان سپری می شود.لارو سن آخر وارد خاک شده و در آنجا به شفیره تبدیل میشود.این حشره بسته به شرایط محیطی 2-1نسل در سال دارد.

کنترلزراعی

  شخم عمیق پس از برداشت محصول جهت حذف مراحل زمستان گذران

بیولوژیکی

 استفاده ازB.T به میزبان kg 3در هکتار

شیمیایی

 درصورت زیاد بودن جمعیت با استفاده از سموم تماسی نفوذی مثل دیازینون60%

به میزان5/1 لیتر در هکتار.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۶
رضا نوائی بناب

نظرات  (۱)

۲۱ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۳۹ رضا پسندیده
با سلام خدمت جناب دکتر
امیدوارم خوب باشید
بنده دانشجوی دکترای ژنتیک و اصلاح نژاد دام هستم. از طریق وبلاگ با شما آشنا شدم. سوالی از خدمتتان داشتم: یک لاین سلول حشره مشتق شده ازTrichoplusia ni
اسم علمی که نوشته ام چه معادل فارسی داره؟
آیا همون شبپره کلم میشه؟
در این لاین سلولی از این حشره یک پروتئن نوترکیب بیان شده است.
خواستم معادل فارسی شو بدونم.
متشکرم از پاسخگویی تان
 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">