داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

دوره زندگی کنه واروا

دوشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۲۳ ب.ظ

مطالعات زیادی برای شناخت مراحل زندگی واروا انجام شده ولی تا کنون کاملاًََ شناخته نشده است دوره زندگی واروا با دوره زندگی زنبوران کارگر یا نر در مرحله شفیرگی, بستگی دارد.

واروای ماده بارور، قبل از بسته شدن درب سلول وارد آن شده داخل ژله مخفی می گردد, بعد درب حجره بسته می شود. واروا ابتدا از غذای لارو (ژله) و پس از تمام شدن آن از همولنف لارو استفاده نموده سپس شروع به تخمگذاری می نماید.

به فاصله هر 24 ساعت یک تخم و بین 2 تا 8 تخم گذاشته می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده اولین تخم به واروای ماده و دومین به واروای نر تبدیل می شود و تخم بعدی دو مرتبه ماده می باشد.

لارو از تخم خارج شده نه می تواند تغذیه کند و نه حرکت نماید دارای شش پا است، بعد از 48 ساعت تبدیل به پیش شفیره می شود. لبه های آن گرد و با مشکل از نر که مثلثی تر است قابل تشخیص است. بعد از تغذیه بر روی لارو به شفیره تبدیل می شود . سرعت گذراندن وضعیت شفیره ای در واروا  به شرایط آب و هوایی ایده آل بستگی دارد. حداقل دوره تخم تا شفیره برای ماده سه روز است. سه روز بعد با آخرین پوست اندازی بالغ می شود .

حدوداًَََ 24 ساعت بعد داخل حجره سر بسته جفتگیری می کند. نر بعد از جفتگیری در داخل سلول تلف شده و ماده از سلول خارج تا سیکل ادامه یابد.

دوره تکاملی واروای ماده از تخم تا بلوغ 8 تا 9 روز است .

یک ماده تخم گذار می تواند چند دوره تخمگذاری نماید. بیش از 50% ماده ها سه دوره تخمگذاری دارند. برخی تا هفت دوره و تا سی تخم می گذارند.

یک ماده باکره می تواند از حجره خارج شود، این ماده بعد از گذراندن یک دوره روی  زنبور بالغ، وارد حجره می شود یک تخم می گذارد که تبدیل به واروای نر می شود. فقط ماده های جوان مستعد باروری هستند. مشخص شده که ماده های باکره بارور شده، قبل از شروع دوره تخمگذاری، بایستی حدود پنج روز را روی زنبورداران بالغ بگذرانند تا از نظر جنسی بالغ شوند. این بلوغ جنسی از طریق بهره گیری از هورمون جوانی بدست می آید.

 ارقام حاصله از شیوه رشد و تکثیر واروا از یک سیستم دقیق حکایت می کند و نشانگر تعادل در جمعیت واروا می باشد.

همانگونه که دوره زندگی زنبور بسته به شرایط تفاوت می کند, در زمستان، خشکی، کم غذایی، افزایش و در شرایط آب و هوایی خوب کاهش می یابد, دوره زندگی واروا نیز ثابت نیست، هماهنگ با شرایط منطقه , فصل و آب و هوا افزایش یا کاهش نشان می دهد.

حضور انگل در داخل حجره بر دوره شفیره سر بسته تأثیر گذاشته و آنرا طولانی می کند. درصد تولید مثل واروا بسته به گونه زنبور تفاوت می کند و از طرفی به تعداد زنبور پرستار بستگی دارد(اهمیت هورمون جوانی).

 دوره زندگی:

دوره زندگی واروای ماده در داخل کلنی در تابستان 2 تا 3 ماه و در زمستان شش ماه است. خارج از میزبان، این دوره بسته به شرایط آب و هوایی فرق می کند و در شرایط خوب از هفت تا نه روز می باشد. در شفیره هایی که در درجه حرارت محیط قرار گیرند واروای ماده تا 15 روز زنده مانده است. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۰
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">