داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

کنه واروا 4

دوشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۲۲ ب.ظ

تغذیه:

واروای ماده از همولنف لارو و شفیره ها و زنبوران بالغ تغذیه می نماید. محققین مختلف مقادیری برای میزان همولنف جذب شده قایل شده اند که بسته به وضعیت جرب در دوره سال تفاوت می کند.

 واروای ماده (وزن 3/0 میلی گرم ) دو ساعت تمام تغذیه می کند و1/0 میلی گرم افزایش وزن پیدا می کند.

 محل کنه واروا

در داخل کلنی انگل واروای ماده روی زنبوران بالغ بزرگتر از 2 روز، ترجیحاً زنبوران پرستار است. در مناطقی که جذب همولنف (همان خون زنبور است) میسر است یعنی در محل غشاء بین قطعات بدنی زنبور یا حلقه های شکمی _ پشتی یا بین مفاصل سینه و شکم یا سرو سینه یا پاها یک یا چند انگل می توانند حضور داشته باشند.

 انگل، زنبوران شهد آوررا از زنبوران دیگر از طریق ترشح فرمونی که بر اساس سن زنبور ترشح می شود شناسایی می کند. زمانیکه ماده ها تغذیه نمی کنند، ترجیحاً جای آنها روی سینه می باشد تعداد واروا های که روی سینه می روند نسبت به درجه حرارت محیط حالت معکوس دارد و در 28 درجه سانتی گراد حداقل است.

تجارب نشان می دهد که 42% واروا ها، درجه حرارت سلولهای شفیره های نر (34-30درجه سانتی گراد)  را ترجیح می دهند و 19% درجه حرارت سلولهای شفیره کارگر (36-34 درجه سانتی گراد) را بر می گزینند.

بعلاوه وجود سلولهای ملکه , واروا های ماده را جذب می کند. در شرایط آلودگی شدید واروا ها را می توان داخل سلولهای در باز بیشتر از سه روزه و 2 تا 3% موارد داخل سلولهای ملکه  یافت. واروا های نر را بجز در سلولهای درب بسته نر یا کارگر نمی توان یافت. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۰
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">