داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

کرم میوه خوار گوجه فرنگی

سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۱۲ ق.ظ

            Lepidoptera : Noctuidae)) Eng.:  Tomato fruit worm

این آفت بسیار پلی فاژ بوده و روی میزبان های مختلفی خسارت گوناگونی ایجاد میکند.آفتی همه جا زی بوده  ودر همه نقاط جهان و ایران یافت می شود.

گیاهان میزبان

این افت روی نخود- پنبه- کنجد- توتون- کنف- گوجه فرنگی- ذرت- آفتاب گردان- لوبیاو سویا دیده شده است.

شکل شناسی

عرض بدن با بالهای بازmm 30-25. بالهای جلوییدر افراد ماده زرد تا پرتقالی و قهوه ای متمایل به خاکستری با نوارهای عرضی تیره رنگ ، بالهلی عقبی خاکستری روشن و دارای نوارهای عرضی تیره و یک لکه قهوه ای قاعده ای است. طول لاروها در حداکثر رشدآنهاmm 35 -30  ، رنگ لاروها متغیر ولی عموماً سبز با خطوط تیره و روشن در طول بدن می باشد. تخم ها نیمه کروی و غالباً مجتمع و به رنگ زرد روشن می باشند.

خسارت

قسمت عمده خسارت آفت در اثر حمله لاروها به قسمت های بارور گیاه شامل گل غنچه- کپسول و میوه انجام می شود. آلودگی در میوه های آلوده به صورت حفره های لاروی سیاه رنگی که داخل آنها مملو از فضولات لاروی است مشاهده میشود.

زیست شناسی

زمستان گذرانی به شکل شفیره داخل خاک سپری میشود و اکثراً یک نسل کامل در سال دارد ولی در مواردی نیز دو نسل در سال تشکیل داده ولی نسل دوم عمدتاً ناقص می باشد. تخم ریزی به شکل انفرادی و بیشتر در سطح زیرین برگهای گوجه فرنگی و میوه انجام می شود. البته علاوه بر گوجه فرنگی روی علفهای هرز اطراف مزرعه نیز تخم ریزی میکند. لاروها با ایجاد سوراخی وارد میوه می شوند که با این عمل میوه های آلوده بر اثر حمله قارچهای فوماژین پوسیده و غیر قابل استفاده میشوند.

کنترلزراعی

 شخم عمیق پس از برداشت محصول

میکروبی

 استفاده از.B.T و ویروسNPV.        

دشمنان طبیعی

 زنبور اکتوپارازیت مرحله ی لاروی از خانواده ی براکونیده بنام Habrobracon hebetor از دشمنان طبیعی و معروف می باشد.

کنترل شیمیایی

 لاروین به میزان یک کیلوگرم درهکتار. امولسیون 50% اکامت به میزان 1.5در هکتار. دیازینون60% به نسبت 1 در هزار از سموم موثر روی آن می باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۱۱
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">