داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

خصوصیات مورفولوژی فیتوزئیده

پنجشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۶ ب.ظ

Gnatosoma: بخش های دهانی، کلیسرها وپالپ ها را شامل می شود. دهان توسط پالپ ها و کلیسرها پوشانده شده است. قسمت پشتی گناتوزوما توسط یک بخشی به نام تکتوم یا اپیستوم پوشانده شده است. به عبارت دیگر بخش پشتی گناتوزوما را تکتوم می گویند.

کلیسرها:

سه بندی بوده به تعداد دوعدد می باشد.

 بند دوم آنرا به نام بند ثابت یا fixed digit و بند سوم را به نام بند متحرک یا movable digit می گویند بند های ثابت و متحرک دارای دندانه هایی می باشد.

 به هنگام جفت گیری درقسمت بند هایمتحرک کنه، اندامی به نام اسپرماتوداکتیل یا ادام انتقال دهنده اسپرم، ظاهرمی شود تا عمل انتقال اسپرم توسط این اندام صورت گیرد. به محض ظاهرشدن این اندام کلیسرنقش تغذیه ای خود را ازدست می دهد.

پالپ ها:

 به تعداد دوعدد تقریبا همانند پاها درازبوده و شامل Coxa، trochnter،  femor، genita، tibia وtarsus می باشد.

Idiosoma: صفحات پشتی را شامل می شود این صفحات ممکن است یکپارچه بوده یا به صفحات متعددی تقسیم شده باشند.

دارای پنج ردیف طولی مودرسطح پشتی بدن هستند. ردیف وسطی را موهای پشتی میانی نامیده و با علامت j-J نشان می دهند. ردیف بعدی موهای میانی جانبی (Z-z)، ردیف سوم موهای جانبی (S-s)، ردیف چهارم موهای حاشیه ای (R-r) وردیف آخری که فقط در صفحه پشتی عقبی وجود دارد به نام موهای زیرحاشیه ای می نامند.

ردیف های واقع درصفحه پشتی جلوی را با حرف کوچک و در صفحه پشتی عقبی را با حرف بزرگ نشان می دهند. درصفحه شکمی، صفحه سینه ای به شکل گرد یا مستطیل است. صفحه شکمی مخرجی، به شکل پنج ضلعی بیضی یا قیفی شکل بوده و شامل مخرج موهای کنار مخرجی و بعد مخرجی است.

پریترم و سوراخ تنفسی:

 درقسمت میانی و بین پاهای دوم و سوم قرار دارد.

پاها

 به تعداد چهار جفت درکنه های کامل و پوره ها وسه جفت درکنه های نارس می باشد و پای چهارم ازنظر شکل طول موقعیت و تعداد موی بزرگMacroseta  به عنوان صفت کلیدی و مهم درتفکیک گونه ها استفاده می شود.

بیولوژی

افراد این خانواده دارای زندگی آزاد شکارگری بوده وازکنه های گیاهی وحشرات ریز تغذیه می کنند ودرزمره مهم ترین گروه از کنه ها ی مفید محسوب می شوند.

این کنه های درروی درختان میوه گیاهان زراعی سبزیجات وسایر گیاهان فعالیت داشته و با تغذیه ازکنه های گیاهخوارسبب برقراری تعادل بیولوژیک درزیست محیط می شود.

 گونه های مختلفی ازاین خانواده به صورت کلاسیک جهت کنترل بیولوژیک گونه های متعددی ازکنه های گیاهخوارمورد استفاده قرار گرفته اند.

 برخی ازاین گونه فقط ازافراد یک خانواده وبرخی دیگرازدویا چند خانواده گیاهخوار تغذیه می کنند.

ممکن است علاوه برکنه ها ازدانه های گرده وشهد گل ها به عنوان غذای کمکی تغذیه نمایند.

 تاکنون صدها گونه ازاین خانواده در سراسرجهان شناسایی شده است.

 با اینکه مطالعات زیادی درایران درارتباط با توانایی و قدرت تغذیه ای این قبیل کنه ها ازکنه های گیاهخوار، اهمیت اقتصادی وکاربرد این گونه ها در مبارزه با آفات صورت نگرفته ولی در سایر کشورها مطالعات گسترده ای در این زمینه صورت گرفته است. کنه های فیتوزئیده زمستان را به صورت ماده های تلقیح شده درزیرپوستک درختان، درزو شکاف های موجود در تنه درختان وداخل زخم های گیاهان سپری می نمایند با آنکه مثل کنه های گیاهخوار تلفات آنها در زمستان زیاد است ولی برخی گونه ها در پناهگاه های مختلف توانسته ایند سرما 21 -31 درجه زیر صفررا تحمل کنند.

در مناطق گرم اگرفعالیت داشته باشند ماده ها روزانه متوسط دو تخم ودرطول عمر خود با توجه به میزان دسترسی به غذا و نیز شرایط آب و هوایی 30-60 تخم درزیر برگ و نزدیک رگبرگ ها قرار می دهند. مراحل نشو و نما شامل تخم، لارو، پوره سن یک، پوره سن دو و کنه های بالغ می باشد. مرحله استراحت در حد فاصل هر یک از مراحل زیستی 2-24 ساعت طول می کشد.

 دوره زندگی هر نسل در شرایط مطلوب 6-7 روز و معمولا 12 روزطول می کشد کنه ها با حرکات سریع در پشت برگ های گیاهان به جستجوی شکار می پردازند. هر کنه درطول دوره نشو و نما خود روزانه از دو کنه تارتن تغذیه می کند. کنه های این خانواده از تخم سایرکنه ها، پوره های سپرداران، تخم بالپولکی ها، بال ریشک داران و مگس های سفید و ... تغذیه می کنند. برخی گونه ها ازشهد گل ها، دانه های گرده میسیلیوم قارچ و نیز عسلک تغذیه می نمایند. نعدادی از کنه های این خانواده دارای تخصص میزبانی هستند از 1980 به بعد گونه های این خانواده به صورت انبود تولید شده و دربسته های هزار تا صدهزارتایی به نقاط مختلف دنیا جهت فروش صادرمی شود. درحدود هزاروسیصد گونه تا به الان دردنیا و چهل گونه ازایران گزارش شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۰۳
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">