داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

هضم کربوهیدرات­ها

دوشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۷ ق.ظ

هضم کربوهیدرات­ها

نشاسته و گلیکوژن، پلی­ ساکاریدهای اصلی ذخیره­ای گیاهان و حشرات، به ترتیب توسط آمیلازهایی که پیوندهای گلیکوزیدی آلفا 1 و 4 را هیدرولیز می­کنند، هضم می­شوند. در اینجا ممکن است آمیلازهای داخلی و خارجی وجود داشته باشند که بصورت داخلی و انتهایی به نشاسته حمله کنند. دی­ ساکاریدهای عادی نظیر ساکروز و مالتوز دارای واحدهای گلوکزی هستند که توسط پیوند آلفا به قند دیگری تبدیل می­شوند.

کربوهیدراز­ها

این آنزیم­ها به وسیله غدد­بزاقی یا اپی­تلیوم روده میانی ترشح می­شوند. رژیم غذایی نشاسته و ترکیبات کربوهیدراتی به جز سلولز که اکثر حشرات نمی­توانند آن را هضم کنند توسط حشرات گیاهخوار بلعیده می­شود. گلیکوژن نیز که یک ترکیب کربوهیدراتی است به وسیله حشرات گوشتخوار مورد تغذیه قرار می­گیرد. معمول­ترین آنزیم هضم کننده در حشرات آلفا­آمیلاز است که روی نشاسته و گلیکوژن اثر می­گذارد.

کربوهیدرازها بر اساس سوبستراهای اختصاصی­شان رده­بندی می­گردند و با این توصیف به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

دزپلی­مراز

آنزیم­هایی که باعث شکست باندهای داخلی در پلی­ساکاریدها می­شوند و بر اساس سوبستراهایشان خوانده می­شوند مانند آمیلاز، سلولاز، پکتیناز، و کیتیناز.

گلیکوزیداز

شامل آنزیم­هایی می­باشد که الیگوساکاریدها و دی­ساکاریدها را هیدرولیز می­ کنند. گلیکوزیدازها معمولاً بر اساس مونوساکاریدها نام­گذاری می­شوند. بنابراین گلوکز حاصل از عمل آنـزیم و شکست باندهای آن­ها از ناحیه آلفا یا بتاگلوکوزید حاصل می­گردد. یک حشره معمولاً تنها تعداد کمی از این آنزیم­های هضم کربوهیدراتی را دارد که بسته به غذایی که می­خورد فرق می­کند.

آلفا­آمیلاز

آمیلاز­ها گروهی از آنزیم­های کلیدی هضم و متابولسم کربوهیدرات در حشرات می­باشند
. آلفا­آمیلاز (α-1,4-glucanohydrolases, E C 3.2.1.1) در برگیرنده­ی خانواده­ای از آندوآمیلازها هستند که هیدرولیز پیوند α-D-(1,4)glucan را در ترکیبات نشاسته­ای، گلیکوژن و سایر کربوهیدرات­های وابسته انجام می­دهند. این آنزیم­ها نقش محوری در متابولسم کربوهیدرات­ها در جانوران گیاهان و میکروارگانیسم­های با رژیم غذایی غنی از نشاسته دارند و بقای این موجودات وابسته به این آنزیم می­باشد. این آنزیم­ها از بزرگ­ترین خانواده­های آنزیمی گروه گلایکوزیل هیدرولازها هستند که بر مبنای توالی­شان طبقه­بندی شده­اند. آلفا­آمیلاز نشاسته را به مالتوز تبدیل می­کند که بعد توسط آلفاگلوکوزیداز به گلوکز تبدیل می­شود. در حشرات فقط آلفا­آمیلاز وجود داشته و وظیفه هیدرولیز رشته های بلند α-1,4-glucan مثل نشاسته و گلیکوژن را بر عهده دارد.

فعالیت آلفا آمیلاز در حشرات راسته­های مختلف شامل Coleoptera Hymenoptera  ،Diptera  ، Lepidoptera ،  Hemiptera تعیین شده است.

بسیاری از حشرات به ویژه آن­هایی که طی مرحله لاروی و یا حشره کامل خود بر روی فرآورده های غله­ای زندگی می­کنند برای زنده ماندن وابسته به آمیلازهایشان هستند. آمیلازهای حشرات و پستانداران در شکل ساختمان­های نوع اول و سوم خود شباهت­های بسیار زیادی را نـشان می­دهند. تنها آلفا­آمیلاز حشرات که ساختمان سه بُعدی آن مشخص شده است مربوط به گونه Tenebrio molitor می­باشند. شکل سه­بعدی این آنزیم مشابه مدل­های ارائه شده برای آلفا­آمیلاز با منشاء میکروبی، گیاهی و پستانداران می­باشد. زنجیره پلی­پپتیدی این آنزیم از 471 اسیدآمینه، یک یون کلسیم، یک یون کلر و 261 مولکول آب تشکیل شده است.

مقایسه فعالیت آلفا­آمیلاز در روده میانی به ویژه در غدد بزاقی بسیاری از ناجوربالان گیاهخوار نشان دهنده این است که حشرات گیاهخوار برای هضم غذای خود که سرشار از کربوهیدرات می­باشد، در درجه اول وابسته به آلفا­آمیلازهایشان هستند. ویژگی­های این آنزیم و سایر آنریم­های گوارشی بسته به نوع گونه، رژیم غذایی، مرحله نشو و نمایی، شرایط جغرافیایی و غیره متفاوت بوده و به همین دلیل ویژگی­های آن­ها در هر گونه به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته­است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۷
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">