داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

زنجرک گل سرخ

چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۳:۰۷ ق.ظ

        Typhlocyba rosae                                                                                                                  (Homoptera: Cicadellidae)

       Syn: Edwardsiana rosae        

در اکثر نقاط  ایران انتشار داشته وازآفات گیاهان زینتی و وحشی خانواده رزاسه است وعلاوه بر خانواده فوق به درختچه های مو ، گلابی ، گیلاس و بادام زمینی نیز خسارت می زند. لارو وحشرات کامل این آفت خرطوم خود را در سطح زیرین برگهای گیاه میزبان فرو می برند و از شیره گیاهی تغذیه می نمایند. محل تغذیه به شکل نقاط سفید و زرد دیده میشود. درصورت تشدید خسارت نقاط مزبور به هم پیوسته و سطح برگ ابلق یا زرد رنگ می باشد. برگهای آلوده ریزش زود هنگام دارند برگهای خسارت دیده تغییر شکل نمی دهند وبه ندرت در امتداد رگبرگهای اصلی به طرف پایین خم می گردند .این حشره علاوه بر برگها به گلهای گیاهان میزبان هم صدمه میزند و روی گلبرگهای خسارت دیده  لکه هایی ظاهر شده و گلبرگها کم رنگ می شوند .

 زیست شناسی

زمستان را به شکل تخم و در زیرپوست گیاهان مورد حمله به ویژه در زیر پوست سر شاخه های یک ساله رز می گذرانند. تخم ها سفید و بیضی شکل و لاروها در اوایل بهار از تخم خارج می شوند . در سطح زیرین برگهای گل سرخ زندگی میکنند و به رنگ سبز روشن یا سبز مایل به سفید و بدون بال می باشند ولی بسیار فعال بوده وبه سرعت با جهش تغییر مکان می دهند .لاروها در 30- 35 روز رشد خود را کامل کرده و 5 سن پورگی دارند. زنجره های ماده 3-4 هفته پس از جفت گیری شروع به تخم ریزی می کنند ونسل های بعدی را تولید می کنند این حشره 3 نسل در سال دارد.تخم ها بیضی شکل در داخل پارانشیم برگها رگبرگهای میانی وحتی روی دمبرگها گذاشته می شوند (تخم های حشرات نسل بهاره وپاییزه ) ویا زیر پوست شاخه های جوان (نسلهای پاییزه) قرار می گیرند. تخم های پاییزه در حقیقت همان تخم های زمستان گذران می باشند.تعداد نسل 3-4نسل در هر سال برای این آفت شمارش شده است.

کنترل

در صورت شدید بودن خسارت میتوان از سمومی مثل گوزاتیون و مالاتیون استفاده کرد . طبق برسیها هنگامی که تعداد لاروهای این آفت به 50 عدد در روی هر برگ  برسد ، سمپاشی می تواند اقتصادی باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۶
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">