داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

قارچ های بیمارگر حشرات

پنجشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۰۵ ق.ظ

قارچ های آلوده کننده ی حشرات به دلیل پتانسیل بالایی که دارند در زمینه ی کنترل بیولوژیکی آفات همواره توجه دانشمندان را به خود جلب کرده اند و پروژه های تحقیقاتی زیادی بر روی انتخاب نژادهای  عوامل بیماریزا برای آفات هدف و نشو و نمای آنها به عنوان عوامل کنترل بیولوژیک متمرکز شده اند. بیش از 700 گونه قارچ بیمارگر حشرات تا کنون گزارش شده است ولی تنها 10 گونه از آنها برای کنترل حشرات مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از گونه ­های قارچ، دست­یابی به میزبان از طریق کوتیکول بوده و ممکن است واکنش های بیوشیمیایی پیچیده ای بین میزبان  و قارچ، قبل از جوانه زنی کنیدی، نفوذ و رشد و تولید مثل قارچ صورت بگیرد. قارچ های بیمارگر حشرات نسبت به سایر میکروارگانیسم ها می توانند طیف وسیعی از حشرات را آلوده کنند و آلودگی حشراتی نظیر سوسری ها، پروانه ها، شته ها، شپشک ها و غیره یک امر طبیعی تلقی می شود.

قارچ های ناقص(Deuteromycotina: Hyphomycetes) چرخه ی زندگی ساده ای دارند به طوری که تولید مثل جنسی نداشته و طیف میزبانی گسترده ای دارند. قارچ های بیمارگر حشرات در اکوسیستم گسترش وسیعی دارند در این راستا گونه های راسته ی Entomophthorales به طور معمول، برای آلوده سازی میزبان های بندپا، استفاده شده اند ولی تولید آنها بسیار دشوار بوده و کنیدی آنها دوره ی زندگی کوتاهی دارد که کاربرد آنها را مشکل می سازد. گونه های  راسته هیفومیست   بر روی  طیف گسترده ای از حشرات آفت، فعالیت  می­کنند و  برای  استفاده علیه آفات زیادی از قبیل سفید بالک ها، شته ها، تریپس ها، موریانه ها،  ملخ ها، سخت بالپوشان  و دیگرحشرات به کار برده شده اند. مجموعه ی پیچیده ای از فرآیندهای متقابل، شامل عوامل محیطی و عوامل زنده وجود دارد که یا برای توسعه ی همه گیری قارچ های بیمارگر حشرات ضروری ست و یا از ایجاد همه گیری جلوگیری می کنند که شامل حساسیت به اشعه ی نور خورشید، عوامل میکروبی آنتاگونیست، رفتار میزبان، وضعیت فیزیولوژیکی و سن میزبان، قدرت بیمارگر، وجود آفتکش های شیمیایی، دما و رطوبت و آستانه ی  مایه ی تلقیح مورد نیاز برای رهاسازی می باشد.

استفاده ی موفقیت آمیز از قارچ های بیمارگر به عنوان عوامل کنترل میکروبی در نهایت بستگی به استعمال آنها در یک دز و زمان مناسب دارد. زمان مناسب و صحیح استعمال نیز به وجود مراحل حساس میزبان، شرایط محیطی مناسب و زمان بندی سازگار با دیگر عملیات کشت و کار یا کنترلی نظیر آبیاری، اجتناب از استعمال قارچکش ها و غیره وابسته است. بهینه سازی بیشتر در فعالیت کنترل میکروبی توسط قارچ های بیمارگر را می توان به واسطه ی ترکیب آنها با دیگر تکنولوژی ها، استفاده ی توأم با دیگر عوامل کنترل بیولوژیکی مدیریت محیط برای بهبود فرآیند آلودگی و همچنین استفاده از آفات هدف برای انتشار قارچ ها، ارتقاء داد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۷
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">