داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

مفاهیم زمان فیزیولوژیکی و روز- درجه

پنجشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۴۱ ق.ظ

به خوبی معلوم شده است که وضعیت زیستی آفت در نتیجه نیازمندیهای مدیریتی آن در مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت بوده و بستگی به عوامل اقلیمی دارد. شناخت اثر عوامل اقلیمی بر بقا و تولیدمثل آفات و سایر اجزای زنجیره­های غذایی ممکن است چشم­اندازی را جهت پیش­بینی دینامیسم جمعیت و سودمندی برنامه­های مدیریتی آن فراهم آورد. نرخ رشد موجودات خونسرد توسط فاکتورهای حیاتی مثل تغذیه، بیماری و رشد و شرایط غیر حیاتی مثل رطوبت و محدوده دمای بهینه متاثر می­شود. شرایط اقلیمی مهمترین عامل تعیین کننده­ی پراکنش و فراوانی موجودات زنده است. دما تاثیر مستقیمی بر فرایندهای بقا، نمو، رفتار، تولیدمثل و تحرک جانداران خونسرد و در نتیجه دینامیسم جمعیت آنها دارد. آستانه­های دمایی پایین، بالا و دمای بهینه، تعیین کننده­ی دامنه­ی عملکرد زیستی بندپایان بوده و تغییر دمای محیط در یک دامنه­ی خاص می­تواند منجر به افزایش یا کاهش فرآیندهای مهم زیستی شود.

گیاهان و جانوران خونسرد به مقدار معینی انرژی گرمایی نیاز دارند تا از یک نقطه در سیکل زندگی­شان به نقطه دیگر نمو یابند. تمام رهیافت­های اتخاذ شده بوسیله حشره­شناسان در این مورد، حول مفهوم زمان فیزیولوژیک است. امروزه برای تعیین مرحله­ی نموی (Stage) حشرات یا گیاهان بجای سن تقویمی (Chronological age) از زمان فیزیولوژیک (Physiological time) استفاده می­شود. زمان فیزیولوژیک عبارت است از مقدار انرژی گرمایی مورد نیاز برای یک موجود زنده، تا نمو یا یک مرحله نموی خود را تکمیل نماید. اندازه­گیری گرمای تجمع یافته در طول زمان با واحد روز- درجه، Day-Degree (ºC)، بیان می­شود. در این رهیافت نیاز گرمایی برای هر یک از مراحل نموی جمعیت یک گونه در هر دما اختصاصی بوده و همیشه یکسان است، لذا به عنوان یک ثابت دمایی(Thermal constant) در نظر گرفته می­شود. نرخ نمو در تخم­های حشره و شفیره­ها در درجه اول وابسته به دماست، در حالیکه نمو مراحل لاروی و پورگی هم به عوامل غیر زنده (به ویژه دما) و هم به عوامل زنده (به طور عمده تاثیر گیاه میزبان) وابسته است. روشهای    روز- درجه در روش کنترل تلفیقی آفات استفاده شده است  و استفاده از این روشها هنگامی که حشره­کشهای با فعالیت باقیمانده­ای کوتاهتر به عنوان بخشی از استراتژی کنترل استفاده ­شود، دارای اهمیت ویژه­ای است.

Degree Day (ºC) یک واحد مرکب از زمان و دما است که برای برآورد نمو یک موجود زنده از یک نقطه به نقطه دیگر در سیکل زندگی­اش بکار برده می­شود. مجموع نیاز گرمایی برای هر یک از مراحل نموی یک موجود زنده اختصاصی است. رشد و نمو می­تواند بوسیله­ی جمع کردن روز- درجه­ها بین آستانه­های دمائی در طول یک فصل تخمین زده شود. هرگونه به تعداد معینی روز- درجه برای کامل کردن نمو خودش نیاز دارد. روز- درجه­های تجمع یافته در مزرعه از یک تاریخ شروع، می­توانند در پیش بینی زمان وقوع یک مرحله­ی نموی کمک نمایند.  

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">