داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

کاربرد زمان فیزیولوژیکی و روز- درجه

پنجشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۴۲ ق.ظ

توانایی پیشگویی و پیشگیری طغیان آفات بستگی به فاکتورهای زیادی دارد که یکی از آنها زمان وقایع تاریخچه زندگی است. روشهای آزمایشگاهی، تحلیلی و مدلسازی برای پیشگویی این فنولوژی­ها موجود هستند. پیشگویی زمان وقایع تاریخچه زندگی به دلایل متعددی مهم است. یک دلیل آشکار و سودمند، تعیین زمان­بندی دقیق نمونه­برداریهای آماری و عملکرد کنترل می­باشد. روشهای کنترل در مقابل مراحل زندگی آفت معین خیلی موثر هستند بنابراین برای منطبق شدن بر رخداد این مراحل، باید زمان­بندی شوند. زمان­بندی ضعیف می­تواند نتایج مصیبت­بار داشته باشد زیرا مراحل آسیب­پذیر بر مراحلی که خیلی مخرب هستند مقدم است. مدلها یک ابزار مهم برای پیشگویی وقایع آینده هستند (برای زمانهای رشدی به خصوص و پویایی جمعیت در کل). سیستم­های مدیریت بسیاری آفات به مدلهای فنولوژیک بندپایان و میزبان بستگی دارد. داده­های جمع­آوری شده از آزمایشات دمای ثابت، همه اطلاعات مورد نیاز برای مدلسازی این روابط را فراهم می­کند.  

مدل­های مبتنی بر دما بارها جهت پیش­بینی وقوع و دینامیسم فصلی جمعیت آفات و دشمنان طبیعی در مزرعه مورد استفاده قرار گرفته­اند تا به یافتن شرایط مناسب برای پرورش دشمنان طبیعی و مدل­سازی     برهمکنش­های زنجیره­های غذایی در اکوسیستم­های مختلف (مرتبط با عواقب احتمالی ناشی از گرمایش زمین) یاری رسانند.

تاریخ آغاز جمع نمودن روز- درجه­ها با نام تاریخ Biofix شناخته می­شود که برای گونه­های مختلف متفاوت است. تاریخ­های Biofix معمولاً براساس رویدادهای بیولوژیکی خاصی نظیر تاریخ­های کاشت، اولین تاریخ شکار در تله یا اولین گزارش وقوع یک آفت می­باشند. به عنوان مثال در جائیکه مراحل نموی حشره با دقت قابل ردیابی است و یا در جائیکه یک مرحله­ی نمو برای پیش بینی وقوع مرحله­ی بعد بکار می­رود می­توان از این زمان­ها استفاده کرد. گاهی حشرات بالغ صید شده در تله­ها برای پیش بینی زمان تفریخ تخم استفاده می­شود. بنابراین مدل­هائی که یک زمان شروع مناسب دارند کاملاً موفق عمل می­نماید. متخصصین زراعت که با گیاهان زراعی یکساله کار می­کنند عموماً تاریخ کاشت را به عنوان زمان شروع یک تجمع استفاده می­نمایند. این زمان از لحاظ بیولوژیکی اهمیت داشته و به وضوح قابل تعریف است. اما برای حشره­شناسانی که با مدل­های روز-درجه کار می­کنند مشکل­تر است که زمانی را برای شروع یک تجمع در نظر گیرند. بنابراین تا جائیکه ممکن است باید تاریخ­های شروع برای محاسبه­ی هر روز-درجه­ای براساس ملاک­های معنی­دار بیولوژیکی باشد. زمان فیزیولوژیک اساس ساخت و توسعه­ی مدل­های فنولوژیک موجودات زنده­ی خونسرد محسوب می­شوند. یک مدل فنولوژیک روابط قابل پیش­بینی را بین اقلیم و رویدادهای سیکل زندگی آن موجود زنده توصیف می­کند. مدل­های فنولوژیک دربرگیرنده­ی انباشت­های روز- درجه­ی مورد نیاز برای مراحل مختلف رشد و نمو هستند.

یکی از اهداف اساسی محاسبه­ی روز- درجه، تعیین زمان خروج حشرات کامل زمستان­گذران از پناهگاه و نیز آغاز فعالیت تغذیه­ای لاروهای حاصل از تخم­های زمستان­گذران می­باشد، تا با دقت زمانی به نسبت بالا و بدون تحمیل هزینه نمونه­برداریهای مکرر، پیش­بینی زمان شروع خسارت و نیز زمان رسیدن خسارت به آستانه اقتصادی میسر شود. در این صورت تعداد نمونه­برداری­ها و هزینه­ی ناشی از آنها کاهش می­یابد. نتایج به دست آمده از برازش داده­ها با این مدلها می­تواند برای اطمینان از کاربرد به موقع اقدام مدیریتی استفاده شود که اغلب به کارگیری یک حشره­کش است. این امر به ویژه وقتی که حشره فقط برای دوره­ی کوتاهی  از زمان نسبت به حشره­کش­ها آسیب­پذیر است اهمیت دارد.

مدل­های مبتنی بر دما علاوه بر تعیین زمان نمونه­برداری و کاربرد آفت­کش همچنین می­توانند برای به حداقل رساندن ناسازگاری­ها بین عملیات زراعی (نظیر آبیاری و کاربرد آفت­کش) نیز مورد استفاده قرار گیرند. این مدل­ها ابزارهای ارزشمندی در مدیریت محصول می­باشند، که به پرورش دهندگان و مشاوران برای پیش­بینی رویدادهای بیولوژیک کمک می­کنند. نتیجه­ی این پیش­بینی افزایش قدرت تصمیم­گیری مدیریتی برای محصول و به دنبال آن کنترل موثرتر و امن­تر آفات خواهد بود.

قدم اول مشترک در همه مشکلات مدل­سازی، آشکارسازی هدف است. آشکارسازی مشکل به تعیین ساختار مدل درست باید کمک کند. برای مثال اگر هدف از مدل، آنالیز مرگ و میر وابسته به دما راجع به فنولوژی حشره، سپس انتخاب یک مدل روز-درجه خطی برای توصیف نرخهای نمو هست، ممکن است این روش صحیح نباشد زیرا اکثر مرگ و میرهای وابسته به دما بیرون بخش خطی اتفاق می­افتند. قدم دیگر در مرحله مدلسازی کسب اطلاعات می­باشد. 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۷
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">