داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

داروخانه گیاهپزشکی دکتر رضا نوائی بناب

این وبلاگ متعلق به رضا نوائی بناب، دکتری حشره شناسی کشاورزی است.
در این وبلاگ سعی شده است تا مطالب متنوع و جالب در زمینه حشرات و کنه ها آورده شود.
امیدوارم مطالب این وبلاگ برای حشره شناسان و کنه شناسان عزیز مفید باشد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

بید غلات یا بید گندم Sitotorga Cerealella

سه شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۵۸ ب.ظ

یکی از آفات مهم انباری است که لارو آن درون دانه های گندم، ذرت، جو، ارزن و چاودار زندگی کرده و خسارت زیادی به بار می آورد. لارو این پروانه حمله خود را از مزرعه آغاز کرده و خوشه های گندم و ذرت که در حال رسیدن هستند بیشترین خسارت را متحمل می شوند. حشره کامل پروانه ای است به طولmm 6 ـ بالهای جلویی باریک و در انتها نوک تیز ـ 3/1(یک سوم) کناری عقبی این بالها تا انتها ریشک های بسیار بلندی دارد. رنگ بالها روشن و سفید مایل به زرد است. در سطخ آنها چند لکه یا خطی، تیره رنگ دیده می شود. بالهای عقبی به نسبت کوتاه و دارای بریدگی ویژه است. هنگام استراحت بالها به صورت شیروانی روی شکم می خوابند.

این آفت در مرحله لاروی و در درجه اول روی گندم و ذرت و در درجه دوم روی جو، چاودار، ذرت خوشه ای ارزن و به ندرت روی برنج و نیز غلات وحشی زندگی می کند.

خسارت این آفت نه تنها از نظر کیفیت بلکه از لحاظ کیفی نیز داریا اهمیت زیاد است زیرا لاروها ضمن تغذیه فضولات خود را درون دانه ها انباشته کرده و همراه با پوسته های لاروی و تارهای تنیده شده کیفیت دانه را به شدت دگرگون می کند در نتیجه ارزش اقتصادی و کیفیت دانه پایین آمده.

از جوانه دانه تغذیه می کند. سپس بقیه محتویات دانه را می خورند و تنها پوست دانه را باقی می گذارند لاروها پس از رسیدن به رشد کامل ابتدا بوسیله آرواره های خود پوست دانه را به شکل دایره می برند. سپس پیله ابریشمی تنیده شده و درون آن به شفیره تبدیل می شود. پروانه ها زمستان را در انبار در داخل توده گندم در میان کیسه های حاوی غلات و دیگر پناهگاه ها به سر می برند. در فصل بهار پس از گرم شدن هوا و افزایش رطوبت پروانه ها در انبار بیرون آمده و به سوی مزارع پرواز می کنند (سیکل تکرار شده)

تخم ها به طور معمول در قاعده خوشه ها به صورت تک تک یا گروهی (توده ای) گذاشته پس از تفریح لاروهای جوان قرمز بیرون آمده و پس از سوراخ کردن دانه وارد آن می شوند.

لاروهای جوان از قسمت های نرم دانه مانند جوانه تغذیه کرده اما در سنین بالا از همه محتویات دانه تغذیه کرده. لارو در درون دانه 4 بار پوست اندزای می کنند تا 14 نسل در سال گزارش شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۳
رضا نوائی بناب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">